Amatörer - Svenska kyrkans filmpris 2018

Svenska kyrkans filmpris 2018 gick till filmen Amatörer av regissören Gabriela Pichler, en berättelse fylld av komik, hopp och medmänsklighet.

Om filmen

Amatörer skildrar fiktiva lilla kommunen Lafors som hoppas vända den ekonomiska torkan genom att locka till sig ett tyskt lågprisvaruhus. För att stärka kommunens varumärke ber de ungdomar producera filmer om sin hemort, men filmerna blir inte som de tänkt sig. Manuset har Gabriela Pichler skrivit tillsammans med författaren Jonas Hassen Khemiri.

Juryns motivering

”Med den fiktiva kommunen Lafors som samhällsspegel, ger oss Gabriela Pichler en berättelse fylld av komik, hopp och medmänsklighet. En historia med varma och underbara personporträtt, där alla skildras utifrån den demokratiska principen om människors lika värde.”

Se filmens trailer nedan.

Jury för Svenska kyrkans filmpris 2018

• Mikael Ringlander, ordförande i juryn, präst, projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan, tidigare pressfotograf.
  • Annika Broman, verksamhetschef på Sensus studieförbund. Har bl a lång av projektledning där kultur och film varit bärande delar och varit metodutvecklare för filmsamtalsmodellen Tala film, tala liv.
  • Erik Jeppsson, Dokumentärfilmare utbildad på Nordens Folkhögskola Biskops-Arnö. Arbetar även med fotografi, videokonst och utbildning, under senare år med video som demokratiseringsverktyg i Egypten.

Produktionsfakta Amatörer

Regi: Gabriela Pichler

Manus: Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri

Produktion: Anna-Maria Kantarius, Garagefilm International

Land: Sverige

Svenska kyrkans filmpris till Amatörer

Svenska kyrkans filmpris 2018 går till filmen Amatörer av regissören Gabriela Pichler, som tog emot priset av den tillträdande biskopen i Göteborg, Susanne Rappmann.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.