Att som dopbarn få känna på dopvattnet är en härlig känsla.
Foto: Louise Hedberg / IKON

Dop

När ni vill döpa ert barn ringer ni vår expedition och bokar tid för dop och dopsamtal med en präst.

Svenska kyrkan döper både barn och vuxna

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn – både små barn och ungdomar – är det vårdnadshavarna som bestämmer.

Om barnet är tolv år, eller äldre, måste också barnet självt vilja bli döpt.

Boka dop

Boka dop genom att ringa vår expedition på 0411-692 00.

Doptider

Vi har inga fasta tider för dop i någon av våra kyrkor.

Bokning sker i samråd med expeditionen.

Tjänstgörande präst döper

Det är den präst som är i tjänst den aktuella dagen som döper.

Dopsamtal

Innan dopet kontaktar prästen er för boka in ett dopsamtal. Under dopsamtalet går prästen igenom hur ett dop går till och ni som vårdnadshavare får möjlighet att diskutera era önskemål.

Dop i annan församling

Vill ni ha dopet i en annan församling än hos oss i Ystad-Sövestads församling, kontaktar ni den församling där dopet ska äga rum.

Dopet kostar ingenting

Själva dopet kostar ingenting, oavsett om ni väljer att döpa ert barn i den egna församlingen eller någon annanstans.
Önskar ni ytterligare musiker eller solister, utöver våra kyrkomusiker, betalar ni dessa själva.

Lån av dopklänning

Ystad-Sövestads församling har en dopklänning som ni kan låna utan kostnad. Säg till om detta när ni bokar dopet.

Klostergatan 12, 271 34 Ystad
(Ingång från Hospitalsgatan)

Växel

Länk till kontaktuppgifter till personal