Några personer sitter runt ett bord med böcker och skrivblock.

Yrken och utbildningar i Svenska kyrkan

Inom Svenska kyrkan arbetar många präster, diakoner, kyrkomusiker och församlingspedagoger. Men vad gör en diakon egentligen? Och hur blir man kyrkomusiker?

Präst

Vill du följa människor från livets början till dess slut? Fira gudstjänst, döpa, konfirmera, viga och begrava? Möta, samtala med, och undervisa människor kristen tro? Prästyrket är omväxlande och engagerande.

Diakon

Brinner du för alla människors lika värde? Är du en god lyssnare? Vill du bidra till bättre möjligheter för dem som befinner sig i kris eller i en problematisk livssituation? Vill du dela din tro och ditt sociala engagemang med andra? Då kan diakonyrket vara något för dig.

Församlingspedagog

Skulle du vilja arbeta med barn, unga och familjer? Gillar du att tala om både livets mening och skoskav? Känns ungas situation angelägen för dig och skulle du vilja vara deras stöd i skolan och på nätet? Vill du undervisa och förnya kyrkans lärande? Då kan församlingspedagogyrket vara något för dig.

Kyrkomusiker

En kyrkomusiker utbildas vid folkhögskola, alternativt högskola eller musikhögskola. Du har fyra folkhögskolor att välja mellan samt ett antal högskolor och musikhögskolor. Under utbildningstiden ska du också göra vissa stiftsförlagda moment.

Några personer sitter runt ett bord med böcker och skrivblock.

Utbildning inom Svenska kyrkan

Funderar du på att utbilda dig för att arbeta i Svenska kyrkan? Eller vill du studera vid en folkhögskola med anknytning till Svenska kyrkan?