Vreta klosters församling

Välkommen till Vreta klosters församling! Här kan du fira gudstjänst, fika på caféet, sjunga i kör eller träffas på någon av alla de mötesplatser som finns i församlingen.

Är du född 2004-2008? Följ med till Frankrike!

INFOMÖTE OM RESA TILL TAIZÉ.
Allhelgonakyrkan 10 april kl 19.15.

Den 2 augusti-11 augusti fyller vi en buss med ungdomar från vår församling och från våra grannförsamlingar och åker till Taizé i Frankrike.

Taizé är en kommunitet (typ kloster) med cirka hundra bröder som har som sin uppgift i livet att välkomna unga människor från hela världen. ”Om unga får chansen att lära känna varandra, trots att de kommer från olika länder och olika bakgrund, så kan vi bygga en mer tillitsfull värld”, tänkte broder Roger som grundade kommuniteten i Taizé strax efter andra världskriget.

Vad ska vi göra där då?

Man följer ett gemensamt program, med andakter i kyrkan, samtal i smågrupper och olika arbetsuppgifter. Alla hjälps åt med disk, matlagning och städ, för att det ska funka och för att alla ska vara delaktiga. På kvällarna kan man samlas på café Oyak, som är ett utomhuscafé med lyktor i träden, sång och gemenskap. En vecka att helt enkelt dela tro och liv med varandra.

Resans upplägg

Avresa från parkeringen vid Kärna kyrka med buss tidigt på fredagsmorgonen den 2 augusti. Med hjälp av buss och båt tar vi oss mot Paris. Vi sover en natt på bussen.
Lördagen spenderas i Paris med möjlighet till sevärdheter, shopping med mera. Lördagsnatten sover vi på ett enkelt hotell utanför staden. På söndagen åker vi den sista biten och kommer fram till Taizé runt lunchtid.

Resan kostar

Resan kostar 1500-3500 * kr för dig som är boende och/eller aktiv i vår församling. Du väljer själv hur mycket du vill betala.
Ej församlingsbo: 4500 kr
Priset inkluderar:
- Bussresa ToR
- Boende i Paris
-Boende och mat i Taizé
Mat under våra resdagar och i Paris ingår inte
Har du inte möjlighet att betala men vill följa med, kontakta Jennie Rasmussen

*Subventionerat pris. Vreta kloster församling betalar en del av din resa

Anmälan

Vi vill ha din anmälan och betalning senast den 1 juni. Mer info om betalningen får du när du anmäler dig. Är det för få anmälda förbehåller vi oss rätten att ställa in resan.
Infoträff
Nytt datum för infoträff meddelas senare.
Denna träff är för dig som vill veta mer om resan innan du anmäler dig. Föräldrar/ vårdnadshavare är också välkomna.

Resemöte

18 juni kl 18.00 har vi ett resemöte. Vi avslutar därefter med en Taizémässan.
Denna träff är för dig som har anmält dig på resan och för föräldrar/vårdnadshavare som har frågor.
Plats : Kärna församlingsgård

Frågor och anmälan

Jennie.rasmussen@svenskakyrkan.se

simon.ragnar@svenskakyrkan.se

Foto: Nadine Minner

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.

Vill du prata med någon

Församlingens diakon och präster erbjuder samtal (kostnadsfritt). Samtal sker under tystnadsplikt.

Församlingstidningen Kyrkbacken

Fyra nummer per år delas ut till alla hushåll i Vreta kloster-området.

Gudstjänster

Gud välkomnar alla till gudstjänst. Vi får komma som vi är, med våra egna rörelser och uttryck.

Dop – bröllop – begravning

Kyrkan vill finnas med i alla skeden i livet – glädje och sorg, fest och vardag.

Medlem i Svenska kyrkan

Alla som döps blir medlemmar i Svenska kyrkan. Det går också att anmäla att man önskar bli medlem.

Behöver du stöd?

Kyrkan finns för dig när livet känns svårt. Här erbjuds samtal, själavård, hembesök, sjukbesök och viss ekonomisk hjälp.

Kyrkor

Kyrkorna är öppna i samband med gudstjänst, se kalendern. Vreta klosters kyrka och Allhelgonakyrkan kan man besöka även andra tider. Läs mer om kyrkorna nedan!