Bli volontär, åk på utbyte

Svenska kyrkan behöver volontärer och ideella under längre eller kortare perioder, både unga och äldre. Du behövs till uppdrag i Sverige och utomlands. Välkommen som volontär!

Bilden föreställer två medelålders kvinnor som samtalar.

Ideellt engagemang migration

Kyrkans uppdrag bärs upp av alla medlemmar tillsammans. En betydande del av församlingens verksamhet med asylsökande och nyanlända utförs av volontärer. Behoven är många och du är viktig i det arbetet.

Fyra personer sitter och samtalar och skrattar i en soffa.

Du kan också engagera dig i Act Svenska kyrkan

Är du intresserad av volontärarbete och brinner för rättvisefrågor? Då borde du gå med i en internationell grupp och bli ombud för Act Svenska kyrkan.

På en psalmbokshylla i bänkraden längst fram står texten Kyrkvärdar handmålad.

Bli kyrkvärd

Som kyrkvärd välkomnar du gudstjänstbesökarna, du delar ut psalmböcker, läser dagens bibeltext och hjälper till vid nattvarden. Ibland finns du med vid dop och begravningar. Välkommen att kontakta en församling och fråga hur du kan bidra.

En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

Händer som knådar deg på ett bakbord.

Hjälp till i din församling

Det finns mycket du kan göra i din församling. Delta i en besöksgrupp, jobba som volontär, bli ung ledare i en konfirmandgrupp eller sjunga i kören är bara några exempel.

En grupp ungdomar med vänskapsarmband står i en klunga med händerna i mot mitten.

Ansök till utbytesprogrammet

Utbytesprogrammet är för dig mellan 18 och 30 år. Dela vardagslivet, och engagera dig i kyrkan och samhället under tre månader i Filippinerna eller Tanzania. Sista ansökningsdag är 15 mars.

Två män står och tittar på får.

Följeslagarprogrammet i Israel och Palestina

Följeslagare från hela världen reser till Palestina och Israel för att genom sin skyddande närvaro bidra till att vidga handlingsutrymmet och ge hopp och stöd åt människor att verka för fred och försoning.