Foto: Mattias Wahlgren

Gotlands orgeldagar

Gotlands Orgeldagar 2024 genomförs 6-9 juni i domkyrkan Sankta Maria och flera gotländska kyrkor. Fri entré.

Programmet 2024

Mer info kommer.

Programmet 2023

Gäster 2023 är Krzysztof Urbaniak (Krakow), Johannes Unger (Lübeck), Katrine Immerkjær Kristiansen (Köpenhamn) och Anders Johnsson (Malmö).

På programmet står en mängd konserter, workshops, en föreläsning om orgelkulturen runt Östersjön samt annat spännande som meditationskonserten "Go Bach to Sleep" och en vattenorgel vid Tingstäde Träsk. Dessutom kommer en körkonsert, “Musik för fred”, med musik av Karl Jenkins att framföras.

Mer om Orgelveckans delar finns här

Program 2023

Fredag 2 juni

15.00-18.00 Visborgskyrkan
Workshop med microorganister.

Johannes Unger (Lübeck)

21.00 Kräklingbo kyrka
”Go Bach to sleep”, Elke Unt

Lördag 3 juni

11.00 domkyrkan

15.00 domkyrkan
Microorganisterna (Visby)

19.00 Bunge kyrka

19.00 Kräklingbo kyrka

21.00 Badbryggan i Tingstäde Träsk
Peter Alrikson , orgel, och Magnus Appelholm, trumpet. Korv och fika finns till försäljning

Söndag 4 juni

14.00-17.00 domkyrkan
Workshop 1599 års orgel. Krzysztof Urbaniak (Krakow)

17.00 Sanda kyrka
Lars Linna, flöjt, Linn Ahlqvist, sång, och Alma Emilsson

17.00 Kräklingbo kyrka

Krzysztof Urbaniak (Krakow)

Måndag 5 juni

09.00-11.00 Församlingshuset Visby
Frukostföredrag ”Orglarna kring Östersjön” FH Krzysztof Urbaniak (Krakow)

16.00 domkyrkan
Musik för fred - körkonsert med musik av Karl Jenkins. Körer från Sudrets pastorat och Stenkumla församling, under ledning av Linnea Tibell och Jenny Hellsning, Petter Åkeson - trumpet, Stefan Magnusson - slagverk, Rickard Hellgren – violin, Elke Unt – orgel, Elias Tibell – gossopran, och dansare från Kulturskolan.

Tisdag 6 juni

”Go Bach to sleep”. Efter konserten serveras varm choklad

Orgelkonserter

Konserter hålls i Visby domkyrka, Sanda, Kräklingbo och Bunge kyrkor. Vid konserterna medverkar organisterna Krzysztof Urbaniak, Katrine Immerkjær Kristiansen, Anders Johnsson, Johannes Unger och musiker från ön.

Workshop

Katrine Immerkjær Kristiansen, lärare vid konservatoriet i Köpenhamn, kommer hålla i en workshop för de yngre organisterna i Visborgskyrkan under fredagseftermiddagen. Kontaktperson är musikkonsulent Anne Dungner Hjellström. (anne.dungner@svenskakyrkan.se)

För den som vill förkovra sig i tidig orgelmusik på avancerad nivå finns möjlighet att delta, antingen aktivt och passivt, vid Krzysztof Urbaniaks masterclass i Sankta Maria domkyrka. Instrumentet vi spelar på är naturligtvis kyrkans unika 1599 års orgel. Först till kvarn...

Anmälan till peter.alrikson@svenskakyrkan.se

Krzystof Urbaniak som är en internationellt erkänd orgelhistoriker, organist och föreläsare, håller en masterkurs i Sankta Maria domkyrka på den historiska orgeln från 1599 söndagen den 4 juni.

Vi välkomnar organister att delta i masterclassen. Vi kan ta emot aktiva deltagare vid max 4.

Mer passiva deltagare kan passa in i masterkursen.

Frukostföredrag

På måndagen den 5 juni i Visby domkyrkans församlinghem kommer Krzysztof Urbaniak från musikhögskolan i Lodz berättar om ”Orglarna kring östersjön”.

Go Bach to sleep

“Go Bach to sleep” är en nationell orgelkultursatsning som syftar till att göra orgelns klanger tillgängliga på ett nytt sätt. Känn dig fri att sitta ner, ligga i bänken eller ta med ett liggunderlag och en filt. Slut ögonen, möt musiken och släpp tankar och associationer fria. Efter konserterna i Kräklingbo och domkyrkan serveras varm choklad.

"Musik för fred” - körkonsert med musik av Karl Jenkins

Vid konserten i Visby domkyrka deltar körer från Sudrets pastorat och Stenkumla församling, under ledning av kantorerna Linnea Tibell och Jenny Hellsning. Medverkar gör även Petter Åkeson - trumpet, Stefan Magnusson - slagverk, Rickard Hellgren – violin, Elke Unt – orgel, Elias Tibell – gossopran och dansare från Kulturskolan.