Fredrik funderar i september 2015

Det tog ett tag men till sist blev det ändå en ganska fin sommar. I början så var vädret lite si och så, men under några veckor mot slutet så kom värmen. Skönt! Det märktes på växtligheten också. Från början så hände just ingenting, och efterhand så kom små skott och blommor, men många oroade sig för att skörden skulle utebli, när man tänkte på potatisen eller bären.

Näring, värme och ljus påverkar hur det växer. Den vetskapen går också att föra över till våra liv. Vi talar ibland om att växa i tron. Om vi får näring, värme och ljus i våra liv så är det bra för hur vi växer i tron och som människor.

Du som läser kanske känner igen det jag skriver, för jag har skrivit och talat om det förut. Det hänger ihop med prostvisitationen i våras, och de prioriteringar som vi kom fram till ska prägla Vindelns församling de kommande åren. Så här formulerades det i slutsatserna från visitationen: Vindelns församling ska prioritera att arbeta med ett särskilt fokus på trosfördjupning och växt för anställda, förtroendevalda och församlingsbor.Bland de anställda medarbetarna har vi i olika sammanhang börjat tala om hur det ska bli verklighet. Men lägg märke till att de inte bara handlar om de anställda utan alla i församlingen. Därför vill jag uppmana dig som läser de här raderna att fundera över vad du längtar efter i din andliga utveckling. Hur skulle du vilja att din tro fördjupas? Vill du växa i tron och bära frukt?

Under hösten så ska vi ta tid att samtala om dessa frågor, och jag vill gärna höra hur du tänker och vad du längtar efter. Berätta gärna för mig eller mina medarbetare!

Liksom ett träd i sol och regn så låt min själ i Andens hägn få växa alla dagar. Den sommar som av nåd jag får, Gud, låt mig bära frukt i år, den frukt som dig behagar. Sv Ps 200:7

Fredrik Juul, kyrkoherde
fredrik.juul@svenskakyrkan.se