Fredrik funderar i februari 2015

Känner du Syster Tyra? Jag har förstått att många som växt upp i Vindeln, i alla fall av de lite äldre känner henne. Eller kände kanske är rätt ord, för hon levde sitt liv före oss som fortfarande är kvar. Genom församlingens second hand-butik kan man å andra sidan säga att hon lever kvar.

Jag träffade henne aldrig, men av det jag har hört om hennes många år som skolsköterska så berättas om en stark och handlingskraftig kvinna som med kunnande och engagemang tog hand om alla som kom till henne. Kanske kan man säga att hon var ett av medmänsklighetens ansikten i Vindeln.

Det är samma idé med second hand-butiken, att få vara ett av medmänsklighetens ansikten. Det är flera positiva konsekvenser av idén med second hand-butik i Vindeln. Det handlar om miljö och återvinning, det handlar om att vara en arbetsplats, en mötesplats och en handelsplats. Det handlar om möjligheten att köpa kläder till bra priser.

Du är viktig för att allt det ska bli verklighet och för att butiken ska fylla sina syften. Skänk det du inte behöver till Syster Tyra. Vi tar emot kläder, prydnadssaker, leksaker, tyger och gardiner. Det går bra att lämna direkt i butiken under öppettiderna på eftermiddan under tisdagar och torsdagar. Köp det du behöver på Syster Tyra. Fråga personalen; Siv, Majken eller Tomas om du kan hjälpa till på något sätt, och uppmana de som ännu inte hittat dit att titta in på Häradsvägen 113.

Fredrik Juul, kyrkoherde
fredrik.juul@svenskakyrkan.se