Foto: Fredrik Carlin

Konfirmation i Vikingstad

Vill du göra någonting utöver det vanliga? Vill du ha ett ”break” från vardagen. Kanske uppleva något nytt? Välkommen som konfirmand i Vikingstad! Du är viktig!

Konfirmation, vad är det?

Konfirmationen är en upptäcksresa om livet där du kan finna spännande skatter på vägen. Nu är det din tur att göra resan! Vi pratar livsfrågor och tro, åker på läger, har kul, träffar nya vänner och mycket mer… Du har möjlighet att upptäcka mer om Gud och den där Jesus som man pratar om, vad som händer i kyrkan och varför. Här finns en plats för dig där du kan vara nyfiken, våga fråga och uttrycka tro och tvivel. Tillsammans skapar vi en tid fylld av fantastiska upplevelser. Konfirmandtiden bygger mycket på gemenskap och delaktighet därför är du, din närvaro och ditt engagemang viktigt.

När, var, hur?

Vi börjar med tre söndagsträffar, med start den 1:a advent. Under vårterminen fortsätter vi sedan våra träffar på onsdagar. I samband med påsklovet åker vi på en resa och när sommaren är här så blir det ett tredagarsläger på Vårdnäs Stiftsgård! Vi avslutar med konfirmation 30 juni 2024.

Jag trodde att man skulle läsa en massa böcker om kristendom, men vi har mest hittat på roliga saker med varandra. En jättekul grej! Jag har sett fram emot onsdagarna!

Elvira

Kan alla bli konfirmerade? Måste man tro på Gud för att vara konfirmand? Jag är inte döpt...?

Du behöver inte vara döpt innan för att vara med i en konfirmandgrupp. Du behöver inte alls vara säker på att du tror på Gud. Om du tror, tvivlar eller bara är nyfiken så är du välkommen. Om du har en kompis som är intresserad men inte fått inbjudan, är det inga problem. Kontakta oss.

Att vara med under konfirmandåret innebär inte att du måste bli konfirmerad. Du kan börja och sen bestämma dig om du vill fortsätta. Om du inte redan är döpt så kan du bli det innan konfirmationen.

Vill du veta mer om vår ungdomsverksamhet? Besök https://ungivikingstad.se/

Jag har lärt mig om hela kyrkoåret, men framför allt hur man ska vara mot varandra. Det visste man kanske innan, men vi har pratat mycket om värdegrunder och sånt. Att man ska bli accepterad för den man är.

Emma

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.