Foto: IKON

Diakoni

Diakoni är kyrkans uppdrag att, med sin närvaro och sina handlingar, visa på Guds fortsatta omsorg om sin skapelse

I församlingens olika verksamheter och mötesplatser erbjuds gemenskap där liv och vardag delas på allas vilkor. Inte för vad du presterar utan för vad du är. I de olika sammanhangen vill vi förmedla en möjlighet för var och en att bli sedd, känna delaktighet, bli tagen i bruk och räknad med. Det diakonala arbetet ger dig en möjlighet att engagera dig i kyrkans arbete. Såväl på det lokala planet som i internationella frågor och vara en del av Guds utsträckta händer till medmänniskan och världen.

Kyrkans diakonala arbete kan se olika ut beroende på hur det omgivande samhället ser ut, men oavsett var vi bor och har för bakgrund så brottas de flesta av os någon gång i livet med frågor och funderingar som kan vara svåra att bära själv. Ibland kan det vara skönt att få prata med någon utomstående.

ljus i två händer

Leva-vidare-grupp

För dig som förlorat en närstående så erbjuder Veberöds församling en leva-vidare-grupp som går en gång per år

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Någon att prata med

Ibland behöver man prata om livet

Närbild på två personer som håller hand. I bakgrunden håller fler par varandra i hand.

Bli ideell

Engagera dig som volontär i Veberöds församling

Två äldre kvinnor sitter bredvid varandra vid ett bord och pratar.

Café livsmod

Välkommen till en eftermiddag med högläsning och samtal om livet, vardagen och vår längtan

Närbild på en person som stickar med gult och blått garn.

Café för daglediga

Vi fikar tillsammans, delar livets glädje och bekymmer och försöker vara en utsträckt hand för varandra och världen.

Syförening

Vi fikar på husmors goda hembakade kakor, delar tankar om livet och umgås.

Två kvinnor serverar mat till en tredje.

Matträffar i Veberöd

På matträffar möts gamla och nya Veberödsbor och lagar tillsammans olika maträtter från världens alla hörn.

Sista sopplunch för terminen den 25 april kl. 12-13 på Kyrkbacken

Vi serverar ärtsoppa, pannkakor, och en alternativsoppa. Pris: 60 kr, ingen kostnad för barn under 15 år i målmans sällskap.

Verksamhet

I Veberöds församling finns många tillfällen till gemenskap