Tensta kyrka
Foto: Mats Wilhelm

Tensta kyrka

Tensta kyrka byggdes omkring år 1270-1290. Det är en av de största och mest påkostade landskyrkorna i hela Sverige och det är troligt att den delvis bekostats av någon storman.

Rundvandring i Tensta kyrka

Här kan du gå runt i Tensta kyrka och titta i 360 grader.

Välkommen in!

Tensta kyrkas rikligt bemålade väggar från 1430-talet är mycket välbevarade. I kyrkans västra del finns det berömda Birgittakoret, med den unika sviten om heliga Birgittas liv. Målningar utfördes av Johannes Rosenrod (han har signerat och daterat målningar i koret) och bekostades av riksrådet Bengt Jönsson Oxenstierna, som också finns avbildad i koret.  Det anses som svensk konsthistorias första avsiktliga porträtt.
Längst ner i kyrkan finns ett stort antal bilder som skildrar Heliga Birgittas liv.

Altarskåpet är daterat till 1480-talet. De yttre flyglarna såldes 1871 till Västeråkers kyrka där de nu utgör altartavla. I korvalvet finns även en ljuskrona av järn från 1400-talet.

Tensta kyrkas klockstapel
Foto: Henrik Wannfors

På 1400-talet slogs tegelvalv som 1437 försågs med kalkmålningar. Då införlivades det separata kapellet i väst med kyrkans långhus. I och med tegelvalven sänktes också den inre takhöjden.

Interiören hade från början en takhöjd av hela 16 meter. Västpartiet har från början utgjort ett separat kapell med två sidoordnade valv, kanske för kyrkans patronus och dennes familj eller kanske ett dopkapell. Kyrkan har fortfarande två dopfuntar: en från 1200-talet som står i väster och en från 1400-talet som är placerad i koret.

Tensta kyrka äger också en del värdefullt kyrksilver, trots att mycket gick förlorat genom en stöld på 1860-talet. Nedre delen av kyrkans kalk är medeltida med en sexkantig nod som är ett gotiskt mästerverk.

Tensta kyrka är byggd med tegel, ett dyrbart material som medger större arkitektonisk finess än det gängse uppländska materialet gråsten. Kyrkan är rikt utsmyckad med blinderingar och strävpelare.

Historiska muséet

Medeltidens bildvärld är ett uppslagsverk som innehåller en omfattande samling fotografier av medeltida kyrklig konst, bl.a. från Tensta kyrka.

Tensta kyrka i tidningen Släkthistoria

Läs om Tensta kyrka i tidningen Släkthistoria!

Tensta kyrka i Sveriges konsthistoria på SVT play

Som en del av programserien Historien om Sverige finns även Sveriges konsthistoria att se. I avsnitt 5 på SVT play kan du se om Tensta kyrkas väggmålningar .

Häng med in i Upplands kyrkor med radio P4 Uppland!

Sommaren 2020 sände P4 Uppland live från flera uppländska kyrkor. Då bjöds vi på spännande saker inifrån kyrkorna som många inte kände till. Den 8 juli besökte P4 Uppland Tensta kyrkas vind. Genom en vindlande trappa inne i muren tar man sig upp till en mycket spännande plats. De medeltida takstolarna bär tydliga spår av hur trätaket måste sett ut innan de mäktiga valven uppfördes på 1400-talet. Här kan du läsa mer vilka kyrkor som besöktes!

"Katedralen på landet" – bok om Tensta kyrka i Vattholma pastorat.

Boken beskriver Tensta kyrkas medeltida kalkmålningar och deras konservering. Utgiven till julen 2015. Läs gärna några kapitel här på webben innan du fyller i din beställning!

Storyspot - lyssna, lär och upptäck!

Nu finns möjlighet att lyssna till många berättelser ur kyrkans historia runt om i Uppland. I pastoratets tre kyrkor kan du scanna en kod och få tillgång till en spännande historia i appen Storyspot! Ladda ner appen och ge dig ut på äventyr!

Tensta sockenstuga

Tensta sockenstuga är belägen invid kyrkan. Man kan låna sockenstugan gratis i samband med förrättningar, men den kan också hyras vid andra tillfällen.

Tensta bygdegård

Vid Tensta kyrka finns Tensta bygdegård som kan hyras för olika tillställningar. Folkdans, auktioner, kyrkkaffe, marknader, hantverk, möten, barnverksamhet, pyssel, läger och fester är bara en del av alla de aktiviteter som förekommer på bygdegården.  Här finns möjlighet att vara upp till 140 personer.

Kontaktuppgifter till församlingsexpeditionen i Storvreta

Bokning av dop, vigsel och begravning, samt övriga expeditionsärenden: 018-36 62 10

Ordinarie öppettider:
Måndag, tisdag, torsdag, fredag: 9.00-12.00 och 13.00-15.00
Onsdag: 13.00-15.00
Övrig tid finns telefonsvarare att lämna meddelande på.

E-post:
vattholma.pastorat@svenskakyrkan.se