Sondomässan

Sondomässan, svensk-zimbabwiska sånger för kör och församling, har mer än 20 år på nacken och är skapad av vår musiker Martin Svensson.

I år firas Sondomässan i
Skuttunge kyrka söndag 21 april kl. 16.00.

Medverkar gör bl.a. Tensta-Lena kyrkokör

Sondo - möte i musiken

Sondomässan skapades som ett manifest av samhörighet mellan Svenska kyrkan och den Lutherska kyrkan i Zimbabwe ELCZ. Denna samhörighet går tillbaka mer än hundra år då de första missionärerna verkade i södra Afrika och så småningom byggde upp kyrkor och skolor på missionsstationer på landsbygden, där behoven var som störst. Under sjuttiotalet blev ELCZ självständig från Sverige men hjälpen har fortsatt med ekonomiska bidrag till att driva lokala projekt. Även missionärsverksamheten har fortsatt men minskat med åren.

1998 slöts ett avtal mellan Uppsala stift och ELCZ där syftet var att låta
utbytet mellan Sverige och Zimbabwe breddas mellan folk på församlingsnivå.
Tio vänförsamlingar upprättades i Uppsala stift och i Zimbabwe.
Vattholma pastorat länkades med Highfield i huvudstaden Harare. Många
församlingsbor har fått sina liv berikade av detta utbyte under de senaste åren. Fokus har sedan början varit på ömsesidigheten. Det handlar inte i första hand om  jälp från rik till fattig, utan om en möjlighet att dela erfarenheter och att växa av lära känna varandras levnadsvillkor.

Tidigt märktes att musik och gudstjänstfirande var en viktig del av denna ömsesidighet. Många har fått erfara vilken urkraft sången och gudstjänsten utgör i den afrikanska kyrkan, något som några av oss står lite ödmjuka inför, trots att vi ju ägnar mycket resurser åt detta.

I Sondomässan, som sammanställts av vår kyrkomusiker Martin Svensson, möts den svenska och zimbabwiska sångtraditionen och ger en fläkt av att leva i detta gränsland mellan nord och syd, rik och fattig, kallt och varmt, individuellt och kollektivt i rytmer och i klanger.
Sondomässan har levt ett eget liv som återkommande väcker vår nyfikenhet
och ger oss inspiration att fortsätta orka bry oss om varandra och vår omvärld, som delar av Guds skapelse.