Foto: Magnus Aronsson /IKON

Drive in

Gift er, förnya äktenskapslöften eller passa på att döpa barnen på årets Drive in i samband med Västerås Summer Meet.

Fredag 5 juli kl 19-21 kommer Svenska kyrkan traditionsenligt erbjuda både Drive in-vigslar och Drive in-dop vid Elbakajen. En viss reservation dock eftersom polistillståndet inte är helt klart än.

Att vigas, förnya äktenskapslöften eller döpas på Drive in är både enkelt och stämningsfullt. Kom som ni är. Utan kostnad ordnar Svenska kyrkan präst, musik och skål i alkoholfritt bubbel för brudpar och dopfamiljer.

Fredag 5 juli kl 19-21

Elbakajen

Viktig information

Om ni ska vigas behöver ni ha med legitimation för er båda, en giltig hinderprövning (beställ i god tid från skattemyndigheten) och en eller två ringar. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.

För barndop krävs bägge vårdnadshavarnas samtycke samt legitimation för barnets samtliga vårdnadshavare. Vid vuxendop krävs legitimation för dig som ska döpas.

Vill ni ha er vigsel- eller dopgudstjänst tidigt på kvällen åker ni lämpligen till platsen i god tid för att inte fastna i köer. Om ni kommer 30 minuter före start (cirka kl 18.30) hamnar ni först eller långt fram i kön.

Så här går vigseln/dopet till

Ni får börja med att köa på parkeringen till stämningsfull musik. Ni stannar till första gången (vid ett partytält) för att legitimera er och lämna hindersprövningspapper. Där skrivs vigsel-/dopbeviset och ni får med er alla papper i en plastmapp.

Sedan färdas ni vidare i kön tills ni kommer fram till en av prästerna, där stannar ni och kliver ur bilen. Prästen berättar när ni ska läsa efter och vad ni ska göra. När vigseln/dopet är klart får ni skåla i alkoholfritt bubbel och ta emot vigsel-/dopbevis. Nu kan ni fotografera, men eftersom det är många som väntar på sin tur kan ni bara stanna en kortare stund.

Hoppa in i bilen och cruisa vidare som nygifta. Släkt och vänner som tittat på kan gå till sina bilar och följa efter. Har ni många som kommer och tittar är det bra att i förväg bestämma en annan plats att mötas upp på.

Kontakt och anmälan
Miche Turner, michael.turner@svenskakyrkan.se
telefon: 021-81 46 23

Drop in-dop och vigsel

Under året finns flera möjligheter till dop och vigsel utan krav på förbokning eller andra omfattande förberedelser. Kom som ni är. Vi fixar resten!