Dop

Dopet är en gåva från Gud. I dopet ingår löften om befrielse och beskydd. Dopet ger oss hopp om det liv som kommer efter. Livet hemma hos Gud börjar i dopet. I dopet börjar det nya livet.

Dopet är en fest i Guds familj

När du/ni låter ert barn bli döpt är det en stund med mycket glädje och ljus. Släkt, vänner, familj och församling får fira att ett barn är fött och att det döps.

Dopet är en gudstjänst som är glädjefylld. Många ser det som en namngivningsceremoni men dopet är mycket djupare än så. I dopet får vi ta del av den heliga Anden.

Det är inte bara spädbarn som döps. Oavsett ålder finns möjlighet till dop. Många döps strax innan konfirmationen. I Svenska kyrkan tror vi att ett dop gäller för alltid. Ett dop kan inte bli ogiltigförklarat. Du behöver inte döpa om dig om du kommit tillbaka till tron efter flera år. Du som kommer från ett annat samfund som Svenska kyrkan har dopgemenskap med behöver inte heller döpa om dig. Ibland kan däremot dopförnyelse förekomma då man svarar på en del frågor. Detta sker oftast i påsknattgudstjänsten.

Vill du/ni döpa ert barn?

Kontakta expeditionen eller fyll i det här formuläret.

Några korta fakta

Vad har ni för önskemål? Vi försöker att vara så tillmötesgående som möjligt.

Dop sker i Varbergs kyrka, Apelvikshöjds kyrka och Sollyckans kyrka

Tid

Ett utmärkt tillfälle för dop är i någon av söndagens gudstjänster. Då blir församlingen delaktig i dopet och ni får vara med om en härlig gudstjänst med sång och musik. Om ni inte vill ha det i en högmässa med nattvard kan en lite kortare familjegudstjänst vara ett bra tillfälle. I kalendern kan ni se när det är gudstjänster och vad det är för gudstjänst.

En dopgudstjänst efter söndagens gudstjänst eller på en lördag är också möjligt. Ni kan ha dopgudstjänst vilken veckodag som helst i mån av tid. Ring och fråga.

Dopdräkt

Om du vill kan du få låna dopdräkt av församlingen.

Lokal för dopkalas

Ni kan få låna en av församlingens lokaler för dopfest om ni vill. Antingen i församlingshemmet på Sveagatan 24 eller samlingssal i Apelvikshöjds eller Sollyckans  kyrkor. På söndagarna i Apelvikshöjd eller Sollyckan får ni inte tillgång till kök eller samlingssalar i mer än en timma innan samlingen. Det beror på att det är gudstjänster med kyrkfika.

Detta är bara möjligt i mån av plats.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-81 300, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

En bättre väg in

Huvudentrén är inte den bästa vägen om du kommer till Varbergs kyrka med barnvagn. Då är det bättre att använda sidodörrarna som har en knapp du kan trycka på som öppnar dörrarna.

Men det går att komma ta sig in genom huvudentrén också, men du får kämpa lite som Gabriella gör i filmen nedan.