Stengång in genom kyrkmur upp mot viltkalkad kyrka.

Vä-Skepparslövs pastorat

Välkommen till vårt pastorat och våra fem församlingskyrkor: Vä, Skepparslöv, Köpinge, Träne och Djurröd.

Örter ligger på ett fat.

Kulturfrukost 4 maj kl. 9-12 i Vä församlingshem

”Örter och läkeväxter – i Bibeln, folktron, musiken, på tallriken och i det nutida husapoteket”

Katt spelar gitarr.

Rockmässa

Söndagen den 28/4 kl. 18.00 firar vi "Rockmässa" i Köpinge kyrka.

Böcker och ljus i mässa.

Mässa i Taizé-ton

Under våren tester vi något nytt, mässa i Taizé-ton. Kom och var med och sjung enkla sånger från det franska klostret Taizé. Upplev gemenskapen och enkelheten i församlingshemmet/kyrkan.

Soppskål meg soppa och bröd.

Middagsbön med sopplunch

Varmt välkomna att dela vår gemenskap över middagbön med sopplunch i Vä, Skepparslöv, Köpinge, Träne och Djurröd. Soppa och bröd följt av kaffe med kaka till ett pris av 50 kronor.

Följ pastoratet på Facebook

På Facebook kan du följa vad som händer i Vä-Skepparslövs församling, Köpinge församling och Träne-Djurröds församling.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Präst håller spädbarn vid dop.

Dop

Ett nytt liv har kommit till världen. Det är en gåva till föräldrarna, att få ta emot ett litet barn. Vi känner tacksamhet och glädje över ansvaret. Det vill vi gärna fira tillsammans med er.

Tänt vitt ljus i ljusstake och biblar i nisch i kyrka.

Tankekorn

Några tänkvärda rader av kyrkoherde Bengt-Åke Månsson....

Unga tjejer i kyrkan i bakgrunden och konfacrew i svarta tröjor i förgrunden.

Medlem i Svenska kyrkan

Hur blir man medlem i Svenska kyrkan? Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns alltid en plats för dig.

Dataskyddsförordning

Dataskyddsförordningen GDPR

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

En glad hund sitter på en kulle med en sjö i bakgrunden.

Tankar inför helgen

"Mycket av Guds fantastiska skaparförmåga och Guds kärlek till sin skapelse kan jag förnimma och uppleva i naturen och hos djuren, kanske specifikt hos en liten hund vid namn Frank." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad:

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Skogsutredningen: Samtal om hyggesfritt skogsbruk

Publicerad:

Den 9 april genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ännu ett rundabordssamtal, denna gång med fokus på erfarenheter av så kallat hyggesfritt skogsbruk. Här kan du ta del av samtalet.

Ärkebiskop Martin: På påskdagen tänder vi ljusen och omfamnar mysteriet

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver i DN Kultur om påskens mysterium.

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.