Syskonen Wikströms stiftelse

Ungdomar 16-19 år, födda och bosatta i Umeå och som går en praktisk gymnasielinje inom handel, hantverk eller husligt arbete kan ansöka om Syskonen Wikströms stipendier.

Stipendier ur Syskonen Wikströms stiftelse utdelas till ungdomar 16-19 som erhåller utbildning inom handel, hantverk eller husligt arbete på gymnasienivå.

Stipendier utdelas i första hand till ungdomar som är födda och bosatta inom församlingarna Tavelsjö, Teg eller Umeå lands församlingar, och i andra hand till ungdomar som är födda och bosatta inom övriga delar av Umeå kommun.

Stipendiet kan sökas två gånger per år:
- senast den sista fredagen i april för utdelning på vårterminen
- senast den sista fredagen i oktober för utdelning på höstterminen

Stipendiet kan sökas max tre gånger. Förstagångsansökningar får förtur vid utdelning.

- Ansökan görs på särskild ansökningsblankett
- Bifoga personbevis med uppgift om födelsehemort
- Bifoga intyg på antagning till gymnasieutbildning

Ansökan skickas till
Wikströms stiftelse
Umeå Pastorat
901 10  Umeå

Frågor?
Kontakta Anneli Brage på telefon 090-200 26 34 eller
umea.pastorat@svenskakyrkan.se

Syskonen Wikström - vilka var de?

Familjen Wikström från Backen bestod av tre syskon. Henning, Rickard och Hildegard. Alla tre barnen bodde hela livet kvar i hemmet och skaffade sig inga egna familjer.

Hildegard Wikström arbetade som hushållslärare. Hon var den sista som fanns kvar i livet av syskonen. Hildegard skrev i sitt testamente att efter sin egen bortgång skulle de medel som fanns kvar efter bouppteckningen utgöra grunden för en stiftelse med syfte att dela ut stipendier till studenter.  Den nya stiftelsens stadgar antogs 2 september 1952 och stiftelsen registrerades 4 oktober 1952 under Länsstyrelsens tillsyn.

Hildegard Wikström ville att stipendierna skulle delas ut "till stöd för välartade och begåvade barn som erhåller utbildning inom handel, hantverk och husligt arbete". Från början kunde bara ungdomar födda och bosatta inom Hildegards egen hemförsamling Umeå landskommun, det vill säga nuvarande Teg, Tavelsjö och Umeå lands församlingar, få stipendium.

Under 70- och 80-talet ändrade kyrkan sina församlingsgränser och styrelsen ansökte 4 januari 1989 om att få ändra gränsdragningen för stipendiaters födelse och bostadsort.

Sedan 1989 gäller att sökande skall vara född och bosatt i någon av de församlingar som ingår i Umeå pastorat (Tavelsjö, Teg, Umeå lands, Umeå Maria, Umeå stad och Ålidhem) eller i Sävar-Holmön, Holmsund och Hörnefors.