gräs med dagg och i bakgrunden bryter solen genom molnen

Samtalsgrupper vid sorg

Att mista en närstående kan väcka starka känslor och många tankar. Det kan vara till hjälp att dela och samtala om dessa känslor med andra i samma situation.

Svenska kyrkan i Umeå startar regelbundet samtalsgrupper vid sorg för dig som har mist en närstående.

Samtalsgruppen är enkel och kravlös. Här finns plats för dig, din sorg, dina frågor och dina tårar. Här får du dela erfarenheter kring sorgen, livet och framtiden utan krav på kristen tro. Det gör ingenting att dödsfallet skedde för flera år sedan.

Vi träffas cirka sju gånger under 1,5-2 timmar per gång. Samtalsgrupperna består av maximalt åtta deltagare och är kostnadsfria att vara med i.

Det kan vara tungt att plötsligt inte ha någon vid sin sida, att vakna upp på morgonen med eller någon att göra saker tillsammans med. Det är en stor omställning och det kan vara skönt att få prata med andra som har liknande erfarenheter. Vi startar regelbundet nya grupper.

För mer information och intresseanmälan fyll i formuläret nedan.

Plötsligt finns ens närstående inte mer. Oavsett vilken relation man haft kan livet kännas ovant och tomt.  Det kan vara svårt att gå vidare men en hjälp kan vara att prata med andra i liknande situationer.

Den här gruppen vänder sig till dig som har förlorat en närstående, till exempel en förälder, syskon, vuxet barn, andra släktingar eller nära vän. Vi startar nya grupper två gånger per år.

För mer information och intresseanmälan fyll i formuläret nedan.

Kyrkan på campus startar sorgegrupper vid behov. Att förlora någon närstående är svårt, men om man får någon att dela sorgen med kan den bli lättare att bär. Vi vänder oss främst till studenter i åldersgruppen 20-35 år. På våra träffar utgår vi ifrån vår egen erfarenhet av sorg och förlust. Vi lyssnar till varandra, får mer kunskap om sorgens olika ansikten genom samtal, texter och övningar för olika sinnen.

För mer information se Kyrkan på campus hemsida > eller fyll i formuläret längre nedan så hör vi av oss.

Gruppen riktar sig till dig som har förlorat ett hemmavarande barn, syskon eller förälder. Här träffas tre grupper vid samma tillfälle. En grupp för barn mellan 6-12 år, en för tonåringar 13-19 år och en grupp för föräldrar/närstående vuxna.

Gruppen är ett samarbete mellan Västerbottens läns landsting, Rädda barnen, Svenska kyrkan och Sensus.

Läs mer i foldern (pdf) eller på Familj och sorgs hemsida >

För mer information och intresseanmälan

Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Gå till formuläret >

Har du frågor och funderingar? Kontakta:

Monica Lundgren

Svenska kyrkan i Umeå

Diakon, Diakonicentralen, Pastoratskansliet

Direkt: 072-539 10 89

Växel: 090-200 25 00

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Svenska kyrkans familjerådgivning

Välkommen till en plats där du får prata om det som känns svårt i en relation. Samtalen syftar till att öka förståelse och finna vägar till förändring.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?