Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

När du akut behöver någon att prata med

• Vardagar, kl 8-16 (sommartid: 8-15) kan du ringa Svenska kyrkan i Umeås växel, telefon 090-200 25 00 och be att få tala med en präst eller diakon.
  • Alla dagar, kl 21-6 kan du ringa 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning. Du kan också skriva digitala brev och chatta med Jourhavande präst. Klicka på rubriken nedan för att läsa mer.

Enskilda samtal

Vill du prata med någon om hur du har det just nu, om livets stora frågor, om en kris eller förlust som du går igenom eller något annat som tynger dig? Vi finns här när du behöver prata med någon utomstående, få tröst eller hitta styrka i svåra situationer. Präster och diakoner är erfarna lyssnare och samtalspartners.

• Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.
  • Du kan kontakta oss, oavsett tro eller kyrkotillhörighet.
  • Enskilda samtal är kostnadsfria.

Så här gör du:

Du kan också kontakta oss om du vill delta i en andakt, bibelläsning eller bön.
Eller om du längtar efter kontakt med en församling och vill hjälpa till med något inom kyrkans diakoni.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

gräs med dagg och i bakgrunden bryter solen genom molnen

Samtalsgrupper vid sorg

Att mista en närstående kan väcka starka känslor och många tankar. Det kan vara till hjälp att dela och samtala om dessa känslor med andra i samma situation.

Närbild på en hög med utländska mynt.

Ekonomisk rådgivning

Alla människor kan ha bekymmer med sin ekonomi någon gång i livet. Prata med oss om dina rättigheter och vilka stöd som finns.

P.S.UNG

Personlig samtalsmottagning för dig mellan 13 och 25 år. Öppet för alla oavsett tro, kön eller sexuell läggning.

Behöver du en plats att bara vara eller ett sammanhang att få höra till?

Kom till en av våra kyrkor och fira gudstjänst, lyssna på musik, fika eller bara sitta ner och finnas till en stund, vila själen och samla energi.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?