Hälsa för alla

i Ulricehamns kommun

I år omvandlas folkhälsoveckan, temavecka psykisk hälsa och fritid för alla till en fulländad hälsomånad för att ta ett nytt grepp om folkhälsan – på bredden och på djupet. Hälsa för alla är det nya. Då bjuder Ulricehamns kommun, tillsammans med föreningsliv, företagare och övriga civilsamhället, på en månad fullproppad med gratis evenemang för alla ulricehamnare. Vissa behöver du anmäla dig till.

Här kan se vad som händer

Ulricehamns pastorat medverkar med följande:

När brustna hjärtan läker – en föreläsning om sorg och sorgbearbetning
Välkommen till en inspirerande föreläsning med Anne Vesterlund och diakon Erika Erlén. Anne delar med sig från sin egen erfarenhet av sorgebearbetning och Erika föreläser utifrån sin erfarenhet som diakon och själavårdare. Att känna sorg är normalt och naturlig reaktion på en förlust av något slag. Det kan handla om dödsfall eller skilsmässor, men även om separationer, övergrepp, relationsproblematik, egen eller närståendes sjukdom, eller att livet inte blev som man tänkt sig. Du får veta mer om hur man kan bearbeta sorg och förluster, samt får även konkreta tips på hur man själv kan finnas till stöd för någon som sörjer. Föreläsningen är öppen för alla intresserade.

Tid: Torsdag 2 maj 18:00 till 19:30
Plats: Oasen, Järnvägstorget 4, Ulricehamn
Arrangör: Svenska kyrkan och kommunens anhörigstöd
Anmälan: Ingen anmälan krävs. Har du frågor kontakta Maria Hagiwara via mejl: maria.hagiwara@ulricehamn.se eller ring eller 0766-436768. Antalet platser är begränsade.

Retreat med TIKVA och Mindfullness
Retreat är att dra sig tillbaka, Ge sig själv tid för vila, tystnad, rörelse och medvetenhet. TA MED EGEN LUNCH( Micro finns) Kaffe, the och frukt finns.

Tid: Lördag 11maj 09:00 till 14:00
Plats: Hössna Prästgård
Arrangör: Ulricehamns pastorat
Anmälan: Anmäla dig till Sofia Levander via mejl: sofia.levander@svenskakyrkan.se eller Marie Åsenius marie.asenius@svenskakyrkan.se  Begränsat antal platser

Prova på skogsbad
En dag i naturen för en hållbar hälsa. Stunder av Naturvaro (R) kan påverka oss på flera sätt; stressreducerande, återhämtande, bidra till ökat välmående samt väcka medkänsla och en vilja att skydda och bevara naturen. Både vetenskapliga studier och våra deltagare brukar även beskriva upplevelser i en mer existentiell dimension; en känsla av sammanhang, mening och fördjupad kontakt. Enkel lunch kommer finnas.

Tid: Lördag 18 maj 10:00-14:00
Plats: Vi ses på parkeringen vid kyrkans gård (Änglagårdens förskola) i Brunn
Arrangör: Ulricehamns pastorat
Anmälan: Anmäla dig till Thomas Hjelm via mejl: thomas.hjelm@svenskakyrkan.se  eller Marie Åsenius marie.asenius@svenskakyrkan.se  Begränsat antal platser.