Lantas Kyrka

ligger vackert i en slänt, omgiven av djungel på två sidor, i Klong Dao på Koh Lanta Yai's norra del.

Kyrkan tillhör en kristen församling i Trang och kallas Lanta Christian Mission Center.

Marken som kyrkan byggdes på är speciell. Det var här, på denna slänt som många människor samlades då tzunamin 2004 drabbade ön. Platsen blev en tillflykt och ett skydd, men också en plats där människor möttes, fann stöd och gemenskap och hopp.

Mannen som ägde slänten är kristen och han beslöt efter denna händelse att marken skulle skänkas till en kyrka.

Och det blev församlingen i Trang som fick marken.

Mannens bror skänkte sedan pengar till församlingen för att kunna bygga en kyrka där.

Genom kyrkan är platsen också idag en mötesplats av människor från olika delar av världen. Vi är fyra församlingar som idag använder Lantas kyrkan. Det är förstås församlingen i Trang som är thai, och så vi svenskar från Svenska kyrkan, en  en koreansk och så en thaikinesisk församling.

Kyrkan ligger lite gömd trots att ligger i en slänt. Så det krävs ett vaket öga för att se den lilla grusvägen bredvid Ananda Resort som leder upp till kyrkan.

När vi lånar kyrkan brukar vi sätta upp skyltar med Svenska kyrkan logga på så att det blir lättare att hitta.

Välkommen att dela gemenskap i denna speciella kyrkan!

Erik, präst