“Den där drömmen om paradiset”

För svenskar i Thailand blir det inte alltid som det var tänkt. Svenska kyrkans personal besöker svenskar i fängelse och på sjukhus.

– Man kommer inte ifrån sina problem bara för att man flyttar hit, säger Per-Anders Andersson, kanslichef vid Svenska ambassaden i Bangkok.

Det sitter i regel mellan 20 och 25 svenskar i fängelse i Thailand varje dag. Och för de som har hamnat i trubbel med det thailändska rättsväsendet väntar ofta en svår tid i fängelset. Hög infektionsrisk, narkotika och tuffa levnadsvillkor är vardagsmat.

Viktigt besöka svenskar i fängelse

När man tvingas leva innanför de taggtrådsförsedda betongmurarna på det ökända fängelset Bang Kwan, eller Bangkok Hilton som det även kallas, så är stödet från svenska myndigheter och organisationer viktigt.

– Vi har en målsättning att besöka våra frihetsberövade en gång i månaden ungefär, men vi hinner inte alltid det. Då har vi har en enorm hjälp av Svenska kyrkan, säger Per Kågeby konsulär handläggare vid Svenska ambassaden, innan han tar en klunk kaffe.

Vi sitter i runda fåtöljer runt ett bord utanför Per Kågebys och kanslichefen Per-Anders Anderssons kontor på ambassaden i centrala Bangkok.

Det är svalt i det öppna kontorslandskapet, en stark kontrast mot den 45-gradiga hettan utanför väggarna.

Svenska kyrkan och ambassaden samarbetar

Per Kågeby berättar om svårigheterna som kan möta svenskar i Thailand.

– I Thailand finns inget skyddsnät, och ingen släkt. Då blir det mycket samtalsterapi, och vi har inte alltid tid med det eller är utbildade i det. Men det är kyrkan, så vi får en jätteavlastning faktiskt, säger Per Kågeby.

Samarbetet mellan Svenska ambassaden och Svenska kyrkan har pågått länge. Samarbetet fick en extra skjuts under 2014 då det tvååriga Diakoniprojektet, som ska inventera de diakonala behov som finns i Thailand, drog igång.

Rån, missbruk och problem med faderskapsbevis

Och behoven finns. När vi träffar svenska Eva Sophonpanich, översättare vid thailändska interpool, berättar hon om de vanligaste fallen som hon möter:

Det handlar om rån, missbruk och problem med faderskapsbevis.

– Alla möjliga drabbas, både ungdomar och äldre. Handlar det om one night stands, då är det många av tjejerna som är ute efter att råna killarna, säger Eva Sophonpanich.

Patienter på sjukhuset behöver prata med någon

Oliver Franz, koordinator på sjukhuset Bangkok Hospital, berättar om patienternas utsatthet:

­– Det är viktigt är att de får stöd, att de får prata med någon. Patienterna har wifi och kan skajpa hem. Men det räcker inte alltid, säger Oliver Franz.

– Svenska kyrkan kommer hit varje vecka, det är en avlastning. Andra organisationer som kan hjälpa till vill alltid ha pengar, så jag ringer inte till dem.

Björn "Böna" Wennerström, som tillsammans med sin fru Maria "Mie" Wennerström utgör kärntruppen i Diakoniprojektet, tar med oss på en promenad till Soi Cowboy.

Soi Cowboy, Nana och Patpong är gator i Bangkok rustade för att erbjuda allt som västerländska män tros vilja ha. Gogo-flickor, alkohol i mängder och lättillgänglig narkotika.

Vissa män på gatan ser sig omkring med nervös förtjusning, andra rör sig vant från bar till bar. Kvinnorna lyses upp av neonskyltar. Tung housemusik eller ösig rock rullar ut från varje bar vi passerar.

Självskadebeteende vanligt

Vi går förbi en kvinna som hetsar i sig två mindre glas sprit.

– Det finns ett stort självskadebeteende bland kvinnorna. Det är alkoholism och man kan se tjejer som har skurit sig i underarmarna, säger Björn. Men för många män spelar det liten roll att de träffar sin flickvän på exempelvis Soi Cowboy.

– Vissa killar säger: "Vad är alternativet? Jag får ömhet, närhet och sällskap av en kvinna. Åker jag hem så är det ingen som vill ha mig". Vad säger man till en sådan kille? säger Björn.

Men allt är inte svart och vitt. Det finns nyanser. Till exempel har konceptet kärlek inte samma innebörd i Thailand som det har i Sverige.

I Sverige handlar det om känslor, här handlar det om omvårdnad, berättar Björn.

– Kvinnan tar hand om sin man. Mannen förutsätts stå för pengarna. I slutändan handlar det om just det – pengar.

– Därför är svenska män populära bland tjejerna här, för vi har både pengar och är snälla och lättlurade, säger Björn.

– Killarna kommer hit med den där drömmen om paradiset. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig.

Robin Alvarsson

Mer om Svenska kyrkan i Thailand