Foto: Larsa Rännar

Tärna församling

En fjällförsamling i Luleå stift där närhet, förtroende, delaktighet och delande är viktiga nyckelord som genomsyrar församlingens strävan i bygden. Vi vill vara en öppen plats där tro och liv kan få växa.

Kalendern

Allt som händer i Svenska kyrkan på ett ställe

Till kalendern

Gudstjänst

Gudstjänsten bildar kärnan i Tärna församlings liv och verksamhet.

En bebis i dopklänning vilar i någons famn.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Konfirmation

Konfirmationen handlar om dig och allt som är viktigt i livet. Inga frågor om tro eller livet är dumma eller konstiga och under konfan får du fråga om vad du vill. Tillsammans med andra får du chansen att fundera, skratta, gråta och få minnen för livet.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Vigsel

Att gifta sig är en av livets lyckligaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra.

En urna med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst syns längre bort.

Begravning

När någon går bort är det meningsfullt och viktigt att ta farväl av den avlidna på ett värdigt sätt. Begravningsgudstjänsten i kyrkan vill ge tillfälle till det, samtidigt som den tydligt påminner oss om det kristna hoppet inför döden.

Två svartklädda personer sitter och samtalar.

Stöd och samtal

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Två män i blå hjälporganisationsjackor lastar av vattenflaskor från ett lastbilsflak.

Kriget i Ukraina

Vi är många som vill hjälpa till när människor drabbas av kriget. Du kan engagera dig på flera sätt. Tillsammans står vi enade i medmänsklighet och solidaritet.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Nationella nyheter från Svenska kyrkan