Diakonernas hjälpkassa

Strängnäs domkyrkoförsamling tar hela tiden emot gåvor till hjälpkassan. Det finns alltid människor i nöd som söker ekonomiskt stöd. Och under lågkonjunktur ökar behoven och de sökande blir fler.

För människor i Strängnäs som behöver ekonomiskt stöd finns Diakonernas hjälpkassa. Oftast till det mest nödvändiga: mat, kläder och räkningar, som lön, pension eller bidrag inte räcker till. Det händer att hjälpkassan kan ge en liten guldkant till den som lever på existensminimum.

Alla som bor i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö kan söka stöd från Diakonernas hjälpkassa. Det är församlingens diakoner som tar emot och beslutar om ansökningarna. Bara de och församlingens ekonom får veta vilka som söker och får bidrag. Församlingen kan betala räkningar och lämna ut presentkort till livsmedelsbutik och biljetter till församlingens soppluncher, men delar inte ut kontanter.

Det går bra att söka genom att komma på onsdagar 15-17.30 till diakonernas mottagning i Lilla Stugan vid Domherren Kyrkans Hus, Biskopsgränd 2 eller boka tid med en av diakonerna. Alla adresser och kontaktuppgifter finns på församlingens webbplats.

Vill du ge ett bidrag till Diakonserns hjälpkassa?

Diakonernas hjälpkassa behöver hela tiden fyllas på. Fler söker när det är lågkonjunktur och priserna stiger. Fler söker inför jul och sommarlov. Stöd till hjälpkassan från företag, föreningar, grupper och enskilda är mycket välkommet.

Vad kan du bidra med? Swisha till 123 172 19 19 eller sätt in en gåva med bankgiro till 5804-5345 Skriv Diakonernas hjälpkassa i meddelandet.