Barn och ungdom

Strängnäs domkyrkoförsamlingen med Aspö har många olika former av verksamhet och aktiviteter för barn och ungdomar. Under den pågående pandemin har verksamheter fått ställas om på ett smittsäkert sätt eller pausa. I takt med att restriktionerna lättar återupptas verksamheten.

Barnen och deras familjer är en viktig del i församlingen.
De är den framtida kyrkan men framför allt är de viktiga här och nu.

Vi har mycket att lära av barnen. De kan berätta för oss om Gud  på ett annat sätt, och det berikar. Men barnen står inte för sig själva. Därför är familjen och de som finns runt omkring barnen också viktiga och värdefulla. I den andan finns det i vår församling olika mötes- och växplatser för barn och familj.

Det handlar om att växa både till kropp och själ – hela livet

Låt barnen komma till mig…

Tacolov

En torsdag i månaden våren 2024 bjuder församlingen på mat och gemenskap - after work för barn och föräldrar.

Mässa med stora och små

En gudstjänst för alla åldrar med barnet i centrum.

En gudstjänst i månaden hösten 2023: 24 september, 22 oktober, 12 november och 3 december.

Alltid i domkyrkan 11.00 och med medverkan av församlingens domkyrkans barnkörer: Kerbuerna, Seraferna och Ängakören.

Efter mässan serveras korv med bröd eller något annat gott.

Lugna rummet

En alldeles särskild mötesplats för dig som växer upp i en familj där någon i familjen lider av missbruk av alkohol eller andra droger.

Körsång

Musik är en viktig del i gudstjänsten. I körsången finner många gemenskap. Domkyrkoförsamlingen med Aspö har flera körer för olika åldrar. I domkyrkan finns också ett stort utbud av konserter av olika slag.

Öppna förskolan, babygrupp och gudstjänster

Mötesplatser för vuxna och barn där man får växa i sin egen takt, både till kropp och själ. Kom och träffa andra, ta en fika, dela glädje och funderingar.

Förskola och skola

Pedagogiska vandringar i Strängnäs domkyrka för barn i förskola och skola.

Ungdom

Församlingen samlar ungdomar i grupper och erbjuder samtal och gemenskap. Ungdomar som vill bli Unga ledare för konfirmander får den utbildning som kallas Ledarskolan.

Konfirmation

Här kan du läsa mer och anmäla dig till församlingens konfirmandgrupper. Det erbjuds även konfirmation för dig som går på gymnasiet och för dig som går i anpassad grundskola eller gymnasieskola.