Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.
Foto: John Strand /Ikon

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Du är inte ensam i sorgen

I kyrkan finns plats för din sorg. Du kan tända ett ljus och sitta en stund i stillhet. Många gånger är det också värdefullt att dela sorgen med någon som lyssnar och förstår. Du kan delta i en sorgegrupp eller samtala enskilt med en präst eller diakon. I kyrkan finns stöd som hjälper dig att leva vidare.

Det hjälper ofta att prata

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sorgegrupper

I en sorgegrupp träffas människor som har förlorat en närstående. Ni får dela med er av era tankar och känslor.

Sorgen – ett svårt arbete som vi behöver ta oss igenom

Om sorgeprocessen

Sorgen är en process – ett tungt och svårt arbete att ta sig igenom. Men det måste göras. Och även om sorgen inte går över, lär vi oss att leva med den.

En kvinna på en kyrkogård sitter på huk vid en minnessten.

Berättelser om sorg

Ta del av personliga berättelser om att förlora någon.

Vill du stötta någon som sörjer?

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

Prästerna Kent Wisti och Susanne Dahl läser dikter om sorg

Dikter för oss som inte kan sova av smärtan, som sörjer, som bär på skuld över allt det som inte blev. Kent Wisti och Susanne Dahl läser ur sin uppskattade bok Vem såg mig då? Med musik av Leif Nahnfeldt.

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben