Södra Lapplands pastorat

Välkommen till oss!

Södra Lapplands pastorat består av församlingarna; Dorotea-Risbäck, Stensele, Lycksele, Vilhelmina och Åsele-Fredrika församlingar.

I pastoratet arbetar närmare 100 anställda och vår samverkan ger nödvändiga förutsättningar för de fem församlingarna att säkra kärnverksamheten inför framtiden.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan finns när någon behöver samtala för att bearbeta oro, sorg och livskriser; när behov finns för närvaro, andakt, förbön, nattvard eller utläsning.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

FIN

Församlingsinstruktion för Södra Lapplands pastorat

Lediga tjänster

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något man tror på, och oftast arbete med människor på olika sätt. Här hittar du lediga tjänster i Södra Lapplands Pastorat Välkommen med din ansökan!

Begravningsverksamhet

Gravskötselerbjudanden

Södra Lapplands pastorat erbjuder sommarskötsel av gravar

Sökning efter gravrättsinnehavare

Vissa gravar har markerats med skyltar, dessa saknar innehavare. Klicka här för att se om det berör dig.

Någon hoppar hage på asfalten.

Hopp.nu

Vill du prata med någon som lyssnar?

Är du en leverantör till oss?

Faktura adress:

Södra Lapplands pastorat
Fack 77800142
750 15 Uppsala

Leverantörsfakturor i SEK kan mejlas som ett bifogat dokument till
77800142@faktura.svenskakyrkan.se

E-faktura

Södra Lapplands pastorat följande uppgifter:

GLN-nummer: 2520040623

VAN-leverantör: Swedbank

OBS! Referens ska alltid finnas på fakturan.

En ordförandeklubba ligger på ett blankt bord.

Politik & protokoll

Här hittar du information från kyrkofullmäktige

Faepmie - Fatmomakke

Kulturmötesplatsen!