Bröllop

När ni vill fira och säga ja till kärleken mellan varandra.

BRÖLLOP PÅ FRANSKA RIVIERAN!

Många svenska par vill gifta sig här i södra Frankrike. Det är inte konstigt. En av de vackraste kusterna i Europa, fylld av spännande kultur och skönhet. Här finns världsberömd konst och arkitektur och en natur som snabbt svingar mellan medelhavsstrand till vin-och olivlundar till bergsmassiv – och allt däremellan.

Det finns ljuvliga ställen för det lilla, romantiska bröllopet – och vill man slå på stora trumman finns just inga begränsningar.

Många förknippar denna del av världen med lyx och flärd, champagne och vackra bilar – visst, allt det där finns, men det har aldrig varit huvudsaken för de svenskar som söker sig hit. Istället blir man förälskad i klimatet, den goda maten, det enkla sköna liv, som är lätt att leva här. Och så den romantiska stämningen, förstås.

För att kunna fira sin bröllopshögtid här är det några saker, som är viktiga att veta redan nu:

Alla som gifter sig i Frankrike måste först göra en s k borgerlig vigsel. Det gäller fransmän och alla övriga nationaliteter. Är man ett svenskt par är det enklast att ordna den borgerliga vigseln i Sverige. Varje kommun har en borgerlig vigselförrättare. Den borgerliga vigseln är så att säga den juridiska delen av äktenskapet. Bröllopet – den kyrkliga ceremonin med tillhörande festligheter blir ju bröllopsdagen – och det är den vi hjälper till med.

Som svensk utlandsförsamling behöver vi ta ut en avgift för att vår verksamhet och service ska kunna existera. Priset för välsignelsegudstjänsten är 600 Euro, om man väljer Villa Ingeborg med S:a Birgittas kapell. 900 Euro är avgiften om man bestämmer sig för någon annan plats i vårt vidsträckta territorium, plus 6 Euro/milen i reseersättning för präst/musiker.

Precis som hemma i Sverige ska minst en i paret vara medlem i Svenska kyrkan.

Välkomna med er preliminära bokning via mail - nice@svenskakyrkan.se  - eller telefon +33 (0)493204064 !