Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del av kyrkan och välkomnas in i kyrkans gemenskap. Alla är lika välkomna att döpas och du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting.

Livets första fest - en film om dopet

Vattnet är livsviktigt för människan och det är också en symbol för livet och för att växa

Foto: Tobias Andersson

Livets första fest

Om dopet i Svenska kyrkan i Skövde

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. ”Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan”. Med de orden välkomnas en ny medlem i Svenska kyrkan i samband med dopet. Och alla är välkomna – barn, ungdom och vuxen! Det finns ingen åldersgräns för dop. Barndop den vanligaste formen, men många döps också som unga eller vuxna. Om barnet är tolv år, eller äldre, måste också barnet självt vilja bli döpt och det går bra att döpas i samband med konfirmationen.

Svenska kyrkan i Skövde erbjuder möjlighet att förboka tider för dopgudstjänst i sex kyrkor, Norra Kyrketorp, Sjogerstads kyrka, S:t Johannes, S:t Lukas, S:ta Helena, Däldernas kapell, Häggums kyrka och S:t Matteus kyrka. Du kan närhelst det passar dig leta och förboka dag, tid i någon av de ovan nämnda kyrkorna på dopsidan. Vill du hellre ringa så går det bra.
I Kyrketorpsgården, Däldernas kapell, S:t Johannes kyrka och S:t Matteus kyrka finns samlingslokal att låna gratis för ”dopkaffe”.

Det behövs ingen checklista för att döpa ett barn. Det enda ni behöver göra är att bära fram ert barn i kyrkan, säga barnets namn och bekräfta att ni vill döpa ert barn. Man måste inte…

…läsa i kyrkan …bjuda på mat …köpa fina presenter …ordna sångsolist …skriva inbjudningar eller köpa nya kläder

Allt det kan ni göra om ni vill, men ni måste inte för att det skall bli ett fint dop. Det kan vara skönt att tänka så...när ni just fått barn!

Dopsamtalet

Före dopet träffas präst och föräldrar antingen hemma hos er eller i kyrkan för ett dopsamtal. Då kommer prästen att berätta hur allting går till och ni får möjlighet att ställa frågor och komma med förslag på hur ni vill ha det. Dopet följer Svenska kyrkans ordning för dopgudstjänst.

Om ni vill ha med något därutöver, till exempel sång- eller diktläsning, ska ni ta upp det med prästen som har ansvar för utformningen av gudstjänsten. Till dopsamtalet är det bra om ni har bestämt hur ni vill ha det med faddrar.

Att välja faddrar

Ni kan i samband med dopet välja fadder till ert  barn. Ursprungligen skulle faddern avlägga trosbekännelsen och lova att svara för barnets kristna fostran. Faddrarna skulle också ta hand om barnet om föräldrarna dog. Idag har fadderskapet ingen juridisk funktion. När ni valt faddrar, är det bra om ni berättar för dem om just era förväntningar på dem. Ni kanske har helt olika tankar kring fadderskapet. Förhoppningsvis blir uppgiften att vara fadder grunden för en relation som blir till glädje för alla parter i många år.

Som fadder kan du berätta för fadderbarnet om dopets betydelse och att Gud finns med i livet, oavsett vad som händer. Under dopet medverkar ofta faddern, till exempel genom att läsa en text, be en bön, tända dopljuset eller bära fram barnet. Fadder kan en eller flera vara, syskon, släktingar eller vänner. Det finns bara en regel för att kunna bli fadder: Du måste själv vara döpt i en kristen kyrka.

Dopdroppe Foto: Karl Hvass

Dopdroppe

Alla barn som döps i Svenska kyrkan i Skövde kommer att få en dopdroppe som gåva. Droppen hängs upp i någon av kyrkorna beroende på var barnet bor. Så småningom blir er familj inbjuden till en familjegudstjänst för att ta emot droppen.

Dopdroppen från Betlehem är handgjord av glassplitter som människor samlat ihop. Dropparna påminner om vår söndrade tillvaro, anledningen till att Gud lät sig födas in i vår värld.  Gud samlar ihop det som ser ut att vara trasigt och hopplöst, och formar till ett helt och vackert konstverk.  Det var i just Betlehem som Jesus föddes för 2000 år sen, och det ger folket styrka och mod att fortsätta hoppas på fred, rättvisa och försoning.

Låna dopklänningar

Det finns 8 olika dopklänningar och dopkolt att låna. Dopkolten, det finns två stycken, kan användas av lite större barn och barn som själva kan stå/gå. Kolten är enkelt att klä på barnet och knyts i ryggen. Till de övriga dopklänningarna finns många band i olika färger av välja mellan. Det kostar inget att låna dopklänning i samband med dop i Svenska kyrkan i Skövde. Bildspel med alla klänningar nedan.

Psalmer vid dop

Ett urval av vanligt förekommande psalmer vid dop.

Lyssna på psalmer

Prata med oss om dopet

Frågor om dopets betydelse

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?