Foto: Linda Randgard

Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo församling

Församlingen har omkring 3000 medlemmar och tre vackra kyrkor. Vi har olika mötesplatser där många medverkar på olika vis; körer, syföreningar, språkcafé, babypaket osv. Här behövs du, här finns plats för dig!

Sommarjobb för skolungdom

Har du intresse av utomhusarbete,
plantering och tycker om att röra dig då
är det här sommarjobbet för dig!
För att jobba hos oss ska du vara mellan
16 och 19 år.
Vi erbjuder jobb i två perioder,
med utgångspunkt i Skinnskatteberg.
Skriv i din ansökan vad som passar dig bäst.
Period 1 vecka 25-28 17/6 –12/7
Period 2 vecka 29-32 15/7 – 9/8

Ansökan senast 31 mars via mail till:
skinnskatteberg.forsamling@svenskakyrkan.se

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Körverksamhet

När du tar ton händer en massa bra saker i kroppen! Att sjunga tillsammans med andra ger en samhörighetskänsla. Sång sänker stressnivån hos både barn och vuxna och ger dessutom mer energi!

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni, samtal och stöd

Två män i blå hjälporganisationsjackor lastar av vattenflaskor från ett lastbilsflak.

Kriget i Ukraina

Vi är många som vill hjälpa till när människor drabbas av kriget. Du kan engagera dig på flera sätt. Tillsammans står vi enade i medmänsklighet och solidaritet.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Ramsells gravkor

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften gäller ALLA som är folkbokförda i Sverige oavsett om du tillhör något trossamfund eller ej.

Liten sten på en grav

Begravningspastoral för Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo församling

Askgravplats

En askgravplats är ett alternativ för den som vill veta var askan är gravsatt samt ha en gravplats att besöka, men av olika anledningar inte har möjlighet att sköta en gravplats.

Skinnskatteberg södra kyrkogård

Gravskötsel

Här kan du se information om vad som gäller för gravskötsel i vår församling.

Välkommen som medlem i Svenska kyrkan

Välkommen som medlem i Svenska kyrkan i Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo församling

Medlemskap! Det är jättetråkigt att man väljer att gå ur svenska kyrkan. Men vill man ändå göra det är det gratis att gå ur svenska kyrkan. Det vi behöver är bara din underskrift. Undrar man om man är medlem går det att höra av sig till oss eller kika på din deklaration. OBS! Begravningsavgiften kommer du inte ifrån, den betalar vi alla!

Protokoll

Här kan du läsa protokoll från Kyrkofullmäktige

Förtroendevalda

Ledamöter i Kyrkofullmäktige och Kyrkoråd för perioden 2022-01-01 - 2025-12-31

Skinnskattebergs kyrka

Skinnskattebergs storslagna kyrka kan ses vida omkring med dess höga mäktiga torn och är lite av en symbol över tätorten.

valborg i hed

Heds kyrka

Församlingens äldsta kyrka präglas av en stark 1700-tals karaktär med många bevarade delar från byggnadsåren 1786-92.

Gunnilbo kyrka

Gunnilbo kyrka ligger inbäddad i lummiga lindar och vida fält, med anor från 1500-talet då ett första kapell stod på platsen.

Du som mist en nära anhörig

Sorgegrupp - ett stöd i sorgen