Foto: Sven-Erik Falk

Tänd ett ljus på alla helgons dag

Alla helgons dag har blivit dagen då vi minns bortgångna släktingar genom att tända ljus på deras gravar.

Alla helgons dag har blivit den stora minneshelgen i Sverige. Då tänds miljontals ljus på gravar och minneslundar. Då stannar vi också upp en stund och tänker på döden – och livet.
   Kyrkornas minnesgudstjänster ger oss en möjlighet att tacka för vad andra människor fått betyda med sina liv. Det ger också möjlighet att reflektera över livet bortom graven.
   Då kan ljusen brinna inte bara för oss. De kan också brinna inför Gud. Vi påminns inte enbart om sorg och saknad utan också om det hopp inför evigheten som är möjligt genom Guds kärlek till oss.

Flera olika helger
Det vi kallar allhelgonahelgen är egentligen tre eller fyra olika firande som flyter ihop. Alla helgons dag har också utvecklats till en helg när släkten samlas. Därför är det en stor resehelg, eftersom många har släktingar på annan ort än man själv bor.
   Ska man vara noga är allhelgonadagen ingen helgdag utan namnet på 1 november. På helgen är det alla helgons dag på lördag. Söndagen kallas i kyrkan för alla själars dag.
   Numera firas i Sverige också halloween. Läs mer om de olika dagarna på särskilda sidor.

Ljuständning
Därför firar vi