Några unga tjejer sitter och skrattar vid ett bord.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Just nu- från vår verksamhet

Här kan du se vad som sker och skett i församlingen i närtid. Bilder från vårt stora utbud av bland annat gudstjänster, andakter, diakoni, barn-och ungdomsverksamhet samt bröllop, dop och begravningar.

Sjukhuskyrkans viktiga arbete

Sjukhuskyrkan är ett viktigt och meningsfullt arbete i kyrkans tjänst.

Diakoni betyder att tjäna och det är precis vad våra medarbetare gör. De tjänar människorna.

I Säterbygdens församling finns bland annat sjukhusdiakon Inga Lundgren-Mähler, diakoniassistent/musiker Anna Knabäck samt Elimkyrkans pastor Josef Pansell, som alla jobbar med sjukhuskyrkan.

Varför en sjukhuskyrka?

-          Den finns som ett komplement till vården och präglas av en helhetssyn på människan. Vi erbjuder medmänskliga samtal kring existentiella och andliga frågor, berättar Inga Lundgren-Mähler.

Hon fortsätter:

Prioritering ligger på samtal med patienter och närstående. V kan även erbjuda personal samtal vid särskilda tillfällen, exempelvis etiska samtal eller stödsamtal.

Sjukhuskyrkan ligger naturskönt på Skönvik utanför Säter med utsikt över sjön Ljustern. På Skönvik finns psykiatrisk akutmottagning, psykiatriska vårdavdelningar samt rättspsykiatrisk klinik.   Innanför stora entrén breder en vid korridor ut sig rakt fram, där finns Sjukhuskyrkan.

Dörren står välkomnande öppen och inne är det varmt och mysigt med tända ljus och sköna fåtöljer, som att komma hem till någon god vän.

Inga har precis öppnat för torsdags andakt och strax efter kommer både Anna och Josef. Arbetet på sjukhuskyrkan är en del av kyrkans diakoni verksamhet. Mötena med människor här, sker diskret och personligt. Medarbetarna har tystnadsplikt.

En fråga som ofta kommer upp är om det förs någon journal. Friheten att inte bli registrerade är uppskattad och avgörande för samtalet.

-          Vi skapar möten i ögonhöjd, förklarar Inga.

-          Vad kan jag göra för dig? är grunden för våra möten.

Josef och Inga berättar hur deras uppdrag fungerar. När de inte är i sjukhuskyrkans lokal, tittar de in på någon avdelning eller så blir det ett enkelt möte i en korridor eller över en kopp kaffe. Våra andakter med lite musik, eller något annat vardagligt småprat kan vara inledningen till ett djupare samtal. Bakom det enkla finns det svåra, som till exempel existentiella frågor som våra medarbetare kan hjälpa till med.

-          Många som kommer hit i sjukdom och kris får tid att fundera, och då kommer alla frågorna. Ångesten/oron får de hjälp med av sjukvården. Här kommer vi in som ett komplement, inflikar Josef.

-          De som Inga och Josef möter inom allmän psykologin när de verkar i Sjukhuskyrkan speglar samhället, betonar han.

Han tillägger:

-          Däremot tog det mig hårt att se hur unga de är som sitter på rättspsyk.

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen och kallas ibland kyrkans socialarbetare.

Ett meningsfullt uppdrag på alla sätt och vis.

FAKTA

Verksamheten jobbar efter Grunddokument med riktlinjer för de kristna kyrkornas arbete med andlig vård inom hälso-och sjukvården samt styrdokument Andlig vård från Myndigheten för stöd till trossamfund (MST).

MST har i uppdrag att främja en dialog mellan stat och trossamfund samt att bidra med kunskap om religion och samfundsliv i Sverige. Myndigheten fördelar också ekonomiska bidrag och ansvarar för frågor om trossamfundens roll i krisberedskap. MST är en statlig myndighet under Socialdepartementet.

Mats Haglund,sjukhusdiakon möter du i Sjukhuskyrkan på Skönvik.

- Vi är mycket glada att ha Mats på plats i sjukhuskyrkan, säger sprudlande kyrkoherden Susanne Brännhammar.

Pedagogerna skapar film om konfirmationen. Foto: Veronica Rigtorp

Konfirmationen kanske något för dig som vill ha tid att tänka på vad som viktigast i livet, ta reda på vad krsiten tro är eller för att åka på läger, lära känna nya människor och mycket mycket mer.

Ungdomspedagogerna i Säterbygdens församling Maria Lissel och Elias Thunell Engvall skapade en film inför kommande konfirmation. Till sin hjälp hade de statisterna Johannes Thunell Engvall, Noah Evertsson (på moppen) och Caroline Brandt.

Sommarunderhållning lockade många till Gustafs församlingsgård. Foto: Veronica Rigtorp.
Ett av alla fina musikevenemang i sommar var Frostbrunnssextetten
Kyrkorådets ordförande Lennart Ericsson i samtal med församlingsbor
De här damerna njöt av trevligt sällskap samt våfflor och kaffe
Friluftsgudstjänst med tillhörnade hundpromenad på Kyrkberget.
Alla medarbetare önskade trevlig sommar
Pilgrims-Pia promenader startade vid Säters kyrka.
Kyrkoherde Forshaga Susanne Brännhammar