Personer som dansar

Dans för kropp och själ - måndagar i Oscarskyrkan

Dans, speciellt de fem rytmerna, är kungsvägen in till den djupaste livsglädjen, som finns i oss alla och som växer när den sätts i rörelse!

Utövare av De 5 Rytmerna

De 5 Rytmerna

Du kommer in i rummet och ser dig nyfiket omkring, ur högtalarna strömmar lugn skön musik. Rummet är vackert och inbjudande. Dansledaren Eva tar emot er och du får börja röra dig i rummet, kanske känns det pinsamt, du tror att alla tittar på dig, men efter en stund och med hjälp av Evas guidning blir du fokuserad på din egen dans. Hon ber dig uppmärksamma olika delar av kroppen. Du rör dig ovant men efter en stund blir du varm och kommer in i ett skönt flöde, ja så heter den första rytmen.

Sedan blir rytmen mer framträdande och inspirerar till tydlighet, uttrycksfulla former och klar kommunikation. Här har du rytmen där ja är ja och nej är nej = staccato.

Så kommer den snabba kaosrytmen där vi skakar loss allt som sitter hårt. Kaos är granne med Gud! Efter kaos lättar vi i den lyriska fasen, som en andra andning, där vi möter varann i ett nytt lekfullt ljus. Slutligen landar vi i en dynamisk stillhet, du i gruppen, tillsammans i en fantastisk känsla.

Ett befriande evangelium
Längtar du efter att bli vän med din kropp? Varför ska stelhet, blyghet och skam vara hinder att röra sig till musik?

De fem rytmerna i Oscarskyrkan kan vara en väg till försoning och upprättelse. Kroppen ber i takt med musiken som ljuder i kyrkorummet. En ordlös bön uttrycker det du saknar ord för.

Kyrkorummets symboler, historia och generösa rymd ger plats, utan krav på anpassning. En motbild till samtidens kroppsfixering.

• De 5 Rytmerna är en dans- och rörelsemetod som hjälper dig att släppa taget om stela roller och mönster, kliva in i ett större varande och erövra ny kraft och kreativitet. Inga steg eller koreografier att lära in. Här får din egen rörelse utveckla sig, inifrån och ut, utan rätt eller fel.
  • De 5 Rytmerna är en konkret och praktisk väg till större närvaro, medvetenhet och livskraft, genom rörelse, uppmärksamhet och andning till medvetet vald musikmix. Det ger frihet, glädje och sinnesfrid. Dansen omfattar hela människan, är fysisk och mental träning, inre massage, teambuilding, helande och mycket mer.
  • De 5 Rytmerna ger oss redskap att träna vårt kropps- och rumsmedvetande, vår sociala och emotionella intelligens. Var och en av de fem rytmerna (flöde, stackato, kaos, lyrisk, stillhet) har sin egen energi och mycket att lära oss.
  • Alla kan vara med! Om du är vältränad eller aldrig har tagit ett danssteg i hela ditt liv har ingen betydelse. Kom i "rörelsevilliga" kläder; mjuka tunna lager och barfota är bäst.

• Måndagar 18:00-19:30 Oscarskyrkan
  • Vårterminen 2024: 8 januari-20 maj (uppehåll 1 april)
  • 150 kr, swishas på plats, ingen föranmälan
  • Leds av Eva Lexell Törnblom, certifierad lärare i De 5 Rytmerna