En kvinna sitter avslappnad i solen på en brygga, med kursgården Solliden i bakgrunden.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Retreat och pilgrim

Längtar du efter vila och stillhet? Här kan du läsa mer om våra retreater, spa för själen, återhämtningsdagar, pilgrimsvandringar, meditation och heliga danser i Örebro. Under vår och försommar finns också flera möjligheter att gå med på pilgrimsvandringar.

Behöver du andrum? Församlingarna i Örebro pastorat arrangerar retreater både för dig som är nyfiken förstagångsdeltagare och för dig som varit på många retreater. En del av våra retreater ger rum för skapande och meditationsövningar, andra bygger på klostrens tidegärdstradition. De flesta av våra retreater hålls på vår kurs- och konferensgård Solliden vid sjön Långens norra strand.

Ladda ner folder med alla retreater i Örebro pastorat 2024.

Men det finns fler sätt att hitta lugnet. Dit hör t.ex. spa för själen, återhämtningsdagar/stilla dagar, meditation, endagsretreater, pilgrimsvandringar m.m. Kolla in utbudet och tveka inte att ta kontakt med ansvarig ledare om du är nyfiken eller har frågor.

Vallfartsmässa vid Riseberga klosterruin söndag 19 maj 2024

Välkommen att fira traditionell vallfartsmässa vid Riseberga klosterruin söndagen den 19 maj 2024 klockan 11.00. Svenska kyrkan ordnar gratis buss från Örebro och Glanshammar. Ta gärna med fikakorg och något att sitta på.

En kvinna sitter på en brygga, i en meditativ ställning. Solen skiner.

Vad är en retreat i Örebro pastorat?

”Det här är det bästa jag varit med om” – de orden får vi som jobbar med retreater höra ofta. Vi kan också se att intresset för retreater ökar. Ofta är de helt fullbokade.

Bilden visar två personer med ryggsäckar som är ute och går.

Upplev påskens sorg och glädje under egen vandring – så gör du!

Upplev påsken under två vandringar som du genomför på egen hand, när det passar dig – en i Karlslund och en i Sommarro. Här kan du ladda ner kartorna, som rymmer förslag på stopp och några ord på vägen.

En kvinna lutar sig mot ett grönskande träd, i bakgrunden syns kursgården Solliden.

Retreater med Olaus Petri församling

Retreat är en chans att för några dagar leva i en avskildhet och stillhet som ger livet nytt djup. Retreatens form skapar utrymme för andlig närvaro.

Retreat, pilgrim och heliga danser i Olaus Petri

Under den här rubriken lägger vi upp heliga danser, retreater, pilgrimsvandringar, meditationsdagar och andra tillvällen till andlig växt.

Retreat på Solliden; "Vila vid denna källa" 9-12/5 - Adolfsbergs församling

Välkommen på en 4-dagarsretreat på vackra Sollidens kursgård. Passar dig som är nyfiken förstagångsdeltagare och för dig som varit på många retreater. Att åka på retreat kan vara en hjälp att orientera sig i tillvaron, ett vattenhål som kan föda engagemang och inspiration. Till din hjälp i retreaten finns erfarna retreatledare som gör allt för att du ska känna dig trygg och trivas - men också utmanas.

Fötter

Pilgrimsleden Munkastigen

Välkommen att vandra. En eller flera etapper av pilgrimsleden Munkastigen!

Pilgrimsgrupp i Den gode herdens kapell

Välkommen till en grupp i Almby församling för dig som tycker om att vandra i gemenskap med andra och att samtala om livet och den kristna tron!

Kom och var med i OP! – Mötesplatser, gudstjänster och grupper våren 2024

Välkommen till vårens grupper och träffar! Ta en titt på vad vi erbjuder här i Olaus Petri. Här finns något för alla, både för kropp och själ!

Heliga danser i Olaus Petri kyrka

Välkommen att dela gemenskapen i cirkeln! Inga förkunskaper behövs. Vi träffas onsdagar kl.18.00–19.30. Terminsstart 24 januari.

Andlig vägledningsgrupp i Almby

"Varifrån kommer du och vart är du på väg?" Gruppen i andlig vägledning träffas en torsdag i månaden i Almby församlingshem, Örebro.

Pilgrim i stan 2019

"Pilgrim i stan" - kom med på vandring i maj och i september 2024

Välkommen med på pilgrimsvandringar i Örebro. För elfte året genomförs satsningen "Pilgrim i stan" i Örebro, med vandringar och föreläsningar. I år sker det under två helger och det övergripande temat för dagarna är "Nyckelord för livet".