Fötter
Foto: Magnus Aronson/IKON

Pilgrimsleden Munkastigen

Munkastigen är en 96 km lång pilgrimsled mellan Riseberga klosteruin utanför Fjugesta och Birgittakyrkan i Olshammar. Välkommen att vandra. En etapp eller flera!

Att pilgrimsvandra är en gammal tradition som inom vår religion åter fått sin plats i människors liv. Gamla leder har återupptäckts och nya leder skapats. Intresset för pilgrimsvandring finns också i Svenska kyrkans församlingar i Närke. År 2012 invigdes Munkastigen som tillsammans med flera samverkanspartner arbetat för att ge människor möjlighet till möte med natur, djur och sin egen inre värld.

En pilgrim är någon som söker stillhet och andlighet. Att vandra som pilgrim kan ske på gamla och välkända pilgrimsleder, längs med nyinvigda eller bara i närområdets naturområden, med en önskan om att hitta stillhet, andlighet och ro. Pilgrimsvandringen är både en inre och en yttre resa, som innebär möjlighet till möten med naturen, med andra människor, med Gud och med sig själv.

Att vara piligrim är att vandra till vallfartsmål och de är många. Jerusalem och den helige gravens kyrka, aposteln Petrus grav i Rom, aposteln Jakobs grav i Santiago de Compostela och Olov den heliges grav i Nidaros. Att vara pilgrim handlar om att ge själv möjlighet till andlig och kroppslig återhämtning, vilket i dagens samhälle kan vara svårt. Att pilgrimsvandra är ett sätt att ta dessa behov på djupaste allvar, att söka efter nya värden i livet som kan bära genom livets mot- och medgångar.

Dagens liv är ett liv i stress och buller och många människor saknar tystnaden och lugnet för att kunna ge rymd och näring åt själen. Att vara pilgrim är att ge sig det som dagens samhälle inte ger oss.

Sju längtor
Pilgrimsrörelsen talar om sju längtor och dessa är:
Frihet

Naturreservaten Kråksjön och Getaryggen
Olshammarsgården och Birgittakyrkan i Olshammar

Munkastigens etapper
En dagsvandring kan vara mellan 10-30 kilometer, beroende på den takt du vandrar. Är du en normalt tränad person går du ca 4-6 kilometer i timmen. Du som är mer van vandrare går 20-25 kilometer per dag.

Etapp 1 Riseberga - Tångeråsa 16 km
Etapp 2 Tångeråsa - Svartå Herrgård 21 km
Etapp 3 Svartå Herrgård - Ramundeboda 20 km
Etapp 4 Ramundeboda - Gråmon 22 km
Etapp 5 Gråmon - Olshammar 17 km

Här på sidan hittar du information om Munkastigen, men också om flera andra pilgrimsleder runt om i Sverige och Europa. Du kan också läsa vad närliggande församlingar har att erbjuda när du är ute på pilgrimsvandring.

Har du frågor får du gärna kontakta oss.

Marit Mikaelsson, kyrkogårdsvaktmästare: 0585-821 93
Linda Nilsson, kyrkogårdsvaktmästare: 0585-821 86

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Edsberg och Mosjö-Täby är två församlingar i sydvästra delarna av Örebro pastorat. Här finns levande landsbygd, medeltida kyrkor och engagerade församlingsbor som ger plats för gudsmöten i vardag och fest. Välkommen in!

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress:
 Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar,
Prästgårdsvägen 34

Här hittar du våra besöksadresser

Telefon: 019-15 45 00 (Informationsservice, öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13) . För avvikande öppetttider se här

E-post: edsbergs.mosjo-taby.forsamlingar@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar