Två flickor undervisas i ett klassrum.
Foto: Magdalena Vogt

Kommentar: Mycket positivt i nya strategin för Myanmar

Nyhet Publicerad Ändrad

Regeringen har beslutat om en strategi för Sveriges utvecklingssamarbete med Myanmar för åren 2024–2026. Act Svenska kyrkan välkomnar bland annat att man lyfter samverkan mellan utvecklingssamarbete och humanitära insatser samt tydligheten om utsattheten för religiösa minoriteter.

– Det är glädjande att regeringen har antagit en treårig strategi, det är viktigt med långsiktighet i vårt stöd till civilsamhället i Myanmar, säger Eva Ekelund, stf chef för Act Svenska kyrkan. Stödet är på samma nivå som 2023, efter att pengar fördes tillbaka till strategin i regeringsbeslut 13 juli. Strategin utgår även ifrån en förståelse av behovet av stor flexibilitet, vilket är avgörande för att möta behoven hos de förändringsaktörer som verkar under svåra omständigheter.

Det är positivt att det är tydliga skrivningar om samverkan mellan långsiktigt utvecklingssamarbete och humanitära insatser som kompletterar och förstärker varandra, samt att stöd till lokala aktörer inkluderas. Strategin utgår från en komplex kontext med militärdiktatur, väpnat våld, en svår humanitär situation och stor utsatthet för naturkatastrofer och klimatförändringar.

Förutsättningar för ett säkert och värdigt återvändande för rohingyer saknas. Trots detta pågår samtal mellan Bangladesh regering och militärjuntan för repatriering av flyktingar som befinner sig i Bangladesh. Strategin lyfter vikten av att det tas ett helhetsperspektiv kring rohingyernas situation. Act Svenska kyrkan betonar att det är av största vikt att Sverige och andra aktörer agerar för hållbara lösningar för rohingyaflyktingar och samtidigt arbetar för att återvändande endast sker på frivillig basis.

– Den nya strategin är tydligare än tidigare strategier om den svåra situationen för religiösa minoriteter i Myanmar, vilket vi välkomnar och är en analys som vi delar. Situationen är särskilt allvarlig för rohingyer, men även svår för andra religiösa minoriteter som kristna, säger Eva Ekelund.

Act Svenska kyrkan ser fram emot att bidra till strategins genomförande. Inte minst i frågor om rätten till religions- och övertygelsefrihet där trosbaserade aktörer gör ett viktigt arbete i linje med strategins formulering ”att motverka exkluderande nationalism och främja inkludering och brobyggande mellan olika etniska och religiösa grupper.”

– Det här är en strategi där regeringen visar hur biståndet kan förstärka  svensk utvecklings- och utrikespolitik. Det är en sammanhållen svensk politik som stödjer civilsamhället och andra demokratiska aktörer, som har tydligt fokus på ansvarsutkrävande och där Sverige står upp för folkrättens principer, säger Eva Ekelund.

Agera för ansvarsutkrävande i enlighet med strategin

Act Svenska kyrkan uppmanar Sverige som medlem i Internationella brottsmålsdomstolen att agera för att ställa Myanmar inför rätta, genom att tillsammans med andra stater göra en framställan enligt artikel 14 i Romstadgan.

Läs mer om detta i vår blogg: Nu tvingas de slåss mot sina egna.