Julkampanjen samlade in 39,4 miljoner kronor

I årets julkampanj ”En flicka är född” uppmärksammades kampen för flickors rättigheter. Tillsammans samlade vi in 39,4 miljoner kronor till Svenska kyrkans internationella arbete.

-    Insamlingsresultatet visar på ett stort engagemang och en vilja att dela med sig för att fler människor ska kunna leva värdiga liv. Utan gåvor, kollekter och lokala insamlingsaktiviteter hade vi inte nått detta fina resultat. Tack till alla som bidragit! säger Eva Pérez Järnil, Insamlingschef på Svenska kyrkans internationella arbete.

Vårt förändringsarbete är livsavgörande för de miljontals flickor som föds in i en värld där fattigdom samt traditionella, kulturella och religiösa normer leder till tvångsgifte, könsstympning och sexualiserat våld.

Pengarna kommer bland annat användas till att stötta våra lokala partner att genomföra riktade utbildningar, hälsoprojekt och stödinsatser till familjer i utsatthet. Genom påverkansinsatser på samhällsnivå kommer fler flickor att få tillgång till mat, utbildning, hälsa och självbestämmanderätt. Tillsammans gör vi skillnad!