Västra Fågelviks kyrka

Kyrkan uppfördes åren 1856-59 efter ritningar av arkitekten Albert Törnqvist. Den nuvarande kyrkan ersatte en äldre träkyrka. Västra Fågelvik är en populär musikkyrka med sin fina akustik.

Kyrkobyggnaden består av ett rektangulärt långhus med utbyggt kor i söder, vidbyggd sakristia på långhusets östsida samt torn vid norra gaveln. Kyrkan är uppförd i tidstypisk nyklassicistisk stil och är både ut- och invändigt välbevarad.

Bland inventarierna märks bland annat en dopfunt från 1100-talet med ett unikt bevarat medeltida lock av trä, ett medeltida krucifix samt en kyrkklocka från 1200-talet helgad åt Jungfru Maria. 1994-95 genomgick kyrkan en grundlig restaurering ifrån grunden. Vatten och avlopp samt tillgänglighetsanpassad WC installerades.