Foto: Emma Sten

Njurunda församling

Välkommen att ta del av vår verksamhet!

Information gällande cyberattacken som drabbade Svenska kyrkan i november 2023

För att läsa mer om cyberattcken som drabbade hela Svenska kyrkan i november 2023 och den personuppgiftsincident som uppstod i samband med händelsen, klicka på länken nedan:

Information om personuppgiftsincident

Lediga tjänster

Nedan finner ni de tjänster som går att ansöka som finns att ansöka till i Njurunda församling

Dop, Konfirmation, Vigsel & Begravning

Genom alla dagar, både de ljusaste och de mörkaste, följer Guds omsorg oss. I kyrkan kan livets stora och viktiga dagar välsignas. De kyrkliga handlingarna, dop, konfirmation, vigsel och begravning, förmedlar Guds närvaro i människors glädje, svårigheter och sorg.

Ny organisation för vår församling

Stiftsstyrelsen beslutande 29 september 2022 att vår församling tillsammans med sju andra församlingar skall bilda Medelpads södra pastorat, för att samverka. Detta träder i kraft 1 januari 2025.

Körverksamhet/ Orgelundervisning

Kom och sjung med oss! Vi har ett brett utbud av grupper och körer för olika åldrar

Sju steg i kristen tro

För dig som är nyfiken på att veta mer om kristen tro har vi en samtalsgrupp för nybörjare. Denna verksamhet riktar sig mot vuxna.

Öppna förskolan

Öppna förskolan är en öppen verksamhet där föräldrar är välkomna med sina små barn. Vi har sångsamling, bjuder på fika och umgås.

Babysång

Välkommen med ditt lilla barn till en stunds sång, rim, ramsor, rörelse och rytmik.

ACT SVENSKA KYRKAN AGERAR FÖR UKRAINA

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Skaparglädjen

Vi handarbetar, umgås och fikar tillsammans på torsdagar. Häng med och skapa med glädje du med!

Andrum

Andrum är ett hälsofrämjande projekt för dig som lever mitt i eller som har börjat din återhämtningsprocess. Vi träffas i liten grupp för att arbeta med reflektion, medvetenhet och självkännedom.

Musiklek

Vi leker med rörelse, rytmik, sång och musik

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till anställda, pastorsexpeditionen och kyrkogårdsförvaltningen i Njurunda församling. Vet du inte vem du ska kontakta, har du en allmän fråga eller vill du boka dop, vigsel eller begravning? Då kan du kontakta pastorsexpeditionen.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Tända ljus i ljusbärare

Bön

Går du ibland in i en kyrka för att tända ett ljus och formulerar din oro eller glädje över något? Just det skulle kunna vara en bön till Gud.

Svenska kyrkan lanserar app för barn

Svenska kyrkans nya app Kyrkan sätter barnen i centrum. Genom interaktiva lek- och spelmoment får barn i förskoleåldern möjlighet att upptäcka kyrkorummet och lära sig mer om Svenska kyrkans tro och traditioner. Appen är gratis att ladda ner och finns där appar finns.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.

Beskuren bild på ett par ben som vandrar längs grusväg omgiven av sommargrönska.

Pilgrimsvandring – lisa för kropp och själ

Församlingarna i Härnösands stift erbjuder ett antal pilgrimsaktiviteter under våren, sommaren och hösten. Det är vandringar och gudstjänster längs leder med anor från medeltiden. Ta chansen att gå med!

Kontakta pastorsexpeditionen

Pastorsexpeditionen

Besöksadress: Mjösundsv 4, Njurunda
Postadress: Box 6, 862 02 Njurunda
Telefon: 060-66 32 30

njurunda.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider:
Måndagar, tisdagar och torsdagar: kl 10:00-12:00 och kl 13:00-15:00

Besökstider:
Måndag, tisdagar och torsdagar: kl: 10:00-12:00

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Besöksadress: Mjösundsv 13, Njurunda
Postadress: Box 6, 862 02 Njurunda
Telefon: 060-66 32 38

njurunda.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Telefontider:
Måndagar, tisdagar och torsdagar kl 09.30-12.00.
Onsdagar kl 13.00-15.00.
Fredagar stängt
Helgdagar stängt. Dag före helgdag kan avvikande öppettider förekomma.