Advent & jul

En natt för 2 000 år sedan föddes Jesus i ett stall i Betlehem. Bibeln berättar att det var Gud som föddes som människa, eftersom Gud ville komma närmare mänskligheten. Välkommen till Svenska kyrkan i advent- och jultid.

Varje söndag i advent firas det gudstjänst i New York. Första advent är en av kyrkans mest välbesökta gudstjänster. Välkommen med din familj eller som ensam besökare.

Information kring julhelgen 2023 kommer att uppdateras framöver.

Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Tänd ett ljus i advent

Advent betyder ankomst – vi väntar på någon som ska komma. Be en bön eller tänd ett ljus för något eller någon i väntan på jul.