En liten frusen pöl i ett soligt vinterlandskap.

Svenska kyrkan i Mora

Välkommen till Mora församling. Vi finns för dig inför dop, bröllop och begravning – och hela livet däremellan.

Mora församling - Att göra, Kontakt, Om församlingen

Att göra i församlingen

Välkommen till våra verksamheter träffas, umgås reflektera. Fira livets stora högtider och gudstjänster i församlingens kyrkor och församlingshem.

Kontakta oss/Personal

Kontaktuppgifter till församlingsexpeditionen, församlingens personal, kyrkogårdsexpeditionen och kyrkogårdsförvaltningens personal.

Om Mora församling

Mora församling är en församling i Norra Dalarnas kontrakt i Västerås stift. Församlingen omfattar hela Mora kommun i Dalarnas län. här kan du läsa om; beslut, lediga jobb, verksamhetsråd, medlemskap, kristen tro, samarbete, internationellt arbete, personuppgifter GDPR

Kyrkliga handlingar - Dop, Vigsel/Bröllop, Begravning

Dop

Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigsel/Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Guds välsignelse över äktenskapet. Ringen med sin slutna cirkel är en urgammal symbol för evighet och eviga förbund.

Begravning

Att ta farväl av en närstående är ofta tungt. Begravningen är en del i det avskedet ofta behöver man fixa det praktiska, samtidigt som man behöver få tid att sörja den som gått bort. Som församling vill vi finnas som stöd och erbjuda hjälp.

Kontakta oss - Jobba hos oss ?

Kontakta oss/Personal

Lediga jobb, utbildningar, yrken och titlar för Svenska kyrkan

Den som arbetar i Svenska kyrkan har chansen att arbeta för något hen tror på. Vi är alltid öppna för att få kontakt med nya drivna människor som vill ingå i vårt arbetslag!

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Våra Kyrkor och platser, Kristen tro, Våra Kyrkogårdar

dörr som öppnas

Kyrkor och platser i Mora församling

Kyrkorna och kapellen är från olika tidsepoker och har alla sin egen historia och tillkomst ! Välkommen in, tänd ett ljus eller delta i en gudstjänst eller en annan aktivitet. I församlingshemmen /prästgårdarna träffas vi för verksamhet, möten och gemenskap.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kyrkogård i solnedgången.

Kyrkogårdarna i Mora församling

Kyrkogårdsförvaltning omfattar sammanlagt 6st kyrkogårdar och 2st begravningsplatser. Vackra minnesplatser för dem vi älskar och saknar. Besök våra kyrkogårdar i VR! (Virtuell verklighet) se dig runt om i 360-grader

Personuppgifter, Appar, Fakta om Svenska kyrkan

gult hänglås med bokstäverna GDPR i mitten av EU stjärnringen, blå bakgrund

Personuppgifter (GDPR)

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Mora församling ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang. Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Fakta om kyrkan

Låt statistik, ekonomi och historia berätta mer om Svenska kyrkan.