Foto: Carina Etander Rimborg

Kållereds församling

I Kållered har det i mer än åttahundra år firats gudstjänst i Kållereds kyrka. Kållereds församling önskar vara en växtplats där Guds kärlek får leda i mötet med de bofasta, de nyanlända och de som är på tillfälligt besök. I Kållereds församling finns Kållereds kyrka, Apelgårdens kyrka, Kållereds församlingshem (Matildasalen) och Livereds kapell (vid Livereds kyrkogård).

Koret i Kållereds kyrka. Predikstol till vänster. Ljusbärare till höger. Där hänger också ett votivskepp från taket.

Gudstjänster i Kållered

Under terminerna firas gudstjänster i Apelgårdens kyrka. Vid storhelger och sommartid firas gudstjänster i Kållereds kyrka. Varmt välkommen.

Musik i Kållered

Aktuella konserter och musikaktiviteter i Kållereds församling

Personal i Kållered

Här hittar du direktnummer och epost-adresser till de som arbetar i Kållereds församling samt till församlingsrådet.

Barn och familj i Kållered

Här hittar du verksamhet för barn och familj som finns i Kållereds församling

Två ungdomar ligger i en soffa och läser varsin bok.

Unga i Kållered

Här hittar du verksamhet för ungdomar i Kållereds församling och information om konfirmation.

En kvinna med glasögon och färgglad blus håller upp en vit och blå stickning mot kameran.

Vuxna i Kållered

Här hittar du verksamhet för vuxna som finns i Kållereds församling. Längst ner på sidan hittar du kalendern.

En kvinna sitter tillsammans med andra, med notblad i handen.

Körer i Kållered

Här hittar du alla körer som finns i Kållereds församling och aktuella musikaliska event.

En ung kille sitter och pratar med en manlig diakon.

Diakoni

En sida för dig som söker hjälp och stöd, och för dig som vill engagera dig som ideell i det diakonala arbetet.

Sjukhuskyrkan i Mölndal

Sjukhuskyrkan på Mölndals sjukhus vill vara ett stöd för dig som är patient, närstående eller personal. Verksamheten är ekumenisk.

Volontär

Vill du vara med och ge av din tid? Här kan du anmäla ditt intresse.

Kalender Kållered

Här hittar du alla aktiviteter i Kållereds församling.

På gång i Kållereds församling

Ekumenisk gudstjänst i Ekenkyrkan 21 april

Ekenkyrkan, Heljeredsvägen 2, Kållered. Kl 11.

Musikgudstjänst 21 april Wienerkonsert

Wienerkonsert med Lerum Surte Symphonic Band. Söndag 21 april kl 17.00 Livereds kapell

Etiopisk eftermiddag med mat & berättelser

Stensjöns församlingssal, Stensjökyrkan. Söndag den 28 april kl 16.30-18.00. Möjlighet att gå på musikgudstjänst kl 18.00.

Musikgudstjänst 19 maj "Förklädd Gud"

Musikgudstjänst "Förklädd Gud" av Lars-Erik Larsson. Söndag 19 maj kl 18 i Stensjökyrkan. Ett samarbete med Stensjöns och Kållereds församlingar och kyrkokörer samt Allhelgonakyrkans kyrkokör.

Informationsmöte inför Taize 2024

Söndagen 26 maj i Fässbergs kyrka inleds med att fira Taizémässa kl. 18 och fortsätter sedan med ett informationsmöte direkt efter gudstjänsten för resenärer och vårdnadshavare.

En blandad ungdomskör sjunger i en kyrka. De håller upp sina pekfingrar.

Körprojekt "Förklädd Gud"

Körprojekt i Kållereds församling. Var med och öva in och framför "Förklädd Gud" av Lars-Erik Larsson med text av Hjalmar Gullberg. Ett samarbete med Stensjökyrkans körer och Allhelgonakyrkans körer.

Vårutflykt 29 maj

Utflykt till Antens kapell, Nossebro marknad och Vänersborgs muséum. Sista anmälningsdag är 1 maj till Ulrica Kardborn eller Marcus Bengtsson. Kostnad 650 kronor.

Vill du ha nyhetsbrev från Kållereds församling? Klicka här>>

Kyrkor och lokaler i Kållereds församling

Apelgårdens kyrka

I Apelgårdens kyrka ryms det ca 70 personer. Förutom en ljus och vacker kyrksal finns här barn- och församlingslokaler. Under höst och vinter firas vanligtvis gudstjänst/mässa söndagar kl 11. (Under sommaren firas gudstjänsten i Kållereds kyrka.)  Adress: Knäckepilsvägen 32, Kållered

Kållereds kyrka

Vackra Kållereds kyrka är Mölndals äldsta byggnad. Adress: Norra Kyrkvägen, Kållered.

Livereds kapell

Vackert beläget vid Livereds begravningsplats (tidigare Kållereds södra begravningsplats). Det är byggt som ett religionsneutralt begravningskapell och används ibland som konsertlokal med fantastisk akustik. Här finns du också Kyrkogårdsförvaltningens kontor. Adress: Högenvägen 1

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop - del i en större gemenskap

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Här kan du hitta lediga tider, kontakt för att boka och information om dopet.

Konfirmation – tankar om Gud och livet

Här hittar du de grupper som finns under läsåret 2023-2024. Har du frågor får du gärna höra av dig till Johanna Risenfors Lindmark.

Vigselring i psalmbok, skuggan av ringen har formen av ett hjärta

Bröllop – en kärleksfest

Går ni i bröllopstankar? Vill ni gifta er i kyrkan? Oavsett om ni väljer stor fest eller en högtid i all enkelhet blir bröllopet ett minne för livet. Boka er stora dag i en av våra vackra vigselkyrkor.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.

Vår tro

Här hittar du centrala texter och länkar till vad som är den kristna tron. Här finns också länkar till studiegrupper i kristen tro.

Ideellt engagemang

Vi bygger vår kyrka tillsammans, det är ju vi som skapar den gemenskap där vi kan finna rum för såväl tro som tvivel. Som ideell medarbetare får du den hjälp, utbildning och stöd som du behöver.