Mariefreds församling

Vi är en del av Svenska kyrkan i Strängnässtift - välkommen till oss. Menyraden finner du längst upp till vänster.

Mariefreds kyrka fyller 400 år

I år fyller vår vackra kyrka 400 år där hon står på toppen av kullen. Det vill vi fira genom att bjuda in till massor av musik, föredrag, utställning, historisk gudstjänst, uruppförande av Olle Lindberg verk och en stor jubileumsdag. Programmet kommer att presenteras löpande på den här sidan. Då Svenska kyrkan drabbades av en cyberattack i november ligger vi lite efter i informationsflödet men vi arbetar på för att sprida allt fint som kommer hända. Klicka här för att se programmet.

Närbild på ett löv som sticker upp ovanför vattenytan.

Kvällsretreat

Under terminerna bjuder vi en torsdagskväll i månaden in till en stilla stund i kyrkan. I kyrkorummet skapas stillhet, ro och tid för reflektion.

En grupp barn leker i ett lekrum.

Sommarkollo i Juni

Välkommen på dagkollo i Mariefreds församling. För dig som är i åldern 7-10 år. Vi träffs under fyra dagar för att leka, pyssla, sjunga och prata om allt mellan himmel och jord. För mer information och anmälan, klicka på den här sidan.

Församlingstidningen Kyrktrappan

På den här sidan kan du läsa vårnumret av församlingstidningen "Kyrktrappan"

En stor sladd med kontakt slingrar sig från ett vindkraftverk.

Kontaktuppgifter

Vill du boka dop, vigsel eller begravning, eller prata med någon av våra medarbetare? Alla våra kontaktuppgifter hittar du här! Menyfunktionen hittar du längs upp till vänster på startsidan.

Se den animerade filmen om varför vi firar påsk

Allt om stilla veckan och påsk

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Oljemålning på duk med motiv från Jesu passionshistoria.

Följ med på en Getsemanevandring

En Getsemanevandring är en meditation där vi i tanken stannar upp på de platser där Jesus var under sina sista dygn, innan han korsfästes.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Tankar inför helgen – i påsk

Läs en prästs funderingar inför påskhelgen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben
En mamma sitter på golvet och leker med sin bebis.

Öppna förskolan

En mötesplats för dig som har barn mellan 0 och 6 år. Vi sjunger, samtalar, leker och pysslar. Vi erbjuder dig och ditt barn en stimulerande miljö. Kanske är du mor/farförälder eller en vän som får tillbringa en fin stund med barnet. Alla är varmt välkomna.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Information om hur Svenska kyrkan hanterar dina personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har

Ett medlemskap i Svenska kyrkan gör skillnad.

Upptäck kyrkan i appen Kyrkguiden

Med hjälp av Kyrkguiden kan du upptäcka mer än 3 000 kyrkor och platser. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang.

Läs mer om appen

Följ med på pilgrimsvandring

Pilgrimsvandringen är både en yttre och en inre vandring. Den yttre vandringens mål kan vara en särskild plats, t ex en kyrka. Den inre vandringens mål är mitt eget innersta där jag möter mig själv och kanske också Gud

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Sverige-Finsk verksamhet

Här kan du läsa mer om den Sverigefinska verksamheten i Strängnäs domprosteri. Ruotsinsuomalainen toiminta Strängnäs tuomiorovastikunnassa.

Kvinna sitter på huk och pratar med en liten flicka. De befinner sig på en marknad.

Act Svenska kyrkans blogg

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma rättigheter men verkligheten ser olika ut Läs berättelser och hör röster från Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.

Kommande helg

Här kan du se tema och texter inför kommande söndag