Foto: Jan Haars

Malungs församlingen söker Kyrkoherde

Vilka är vi?
Malungs församling ligger i södra delen av Malung-Sälens kommun och har ca 5000 medlemmar och 17 anställda. Vi har fem kyrkor och kapell med tillhörande kyrkogårdar från Tyngsjö i söder till Malungsfors i norr.
Vår vackra natur, närheten till älven, skogen och bergen använder vi i vår verksamhet med t ex fäbodgudstjänster och skotergudstjänster.

Vi erbjuder dig
Möjlighet till att vara med i ett välfungerande och självgående arbetslag. Våra verksamheter i de grundläggande uppgifterna är väl fungerande och uppskattade.
Vi ger dig utrymme att bygga upp verksamheter som ska bidra till vår ekonomi i framtiden. Det kan vara allt från förskola till begravningsbyrå. Kapital till investeringar finns i församlingen men vi behöver likt andra hitta möjligheter till ökade intäkter för driften i framtiden.
Vår ambition är att erbjuda verksamhet i alla åldrar för att kyrkan ska vara viktig genom hela livet.

Vem är du?
Du är prästvigd i Svenska kyrkans ordning.
Du har erfarenhet som ledare och chef med behörighetsgivande kyrkoherdeutbildning och/eller flerårig erfarenhet av att arbeta som kyrkoherde.
Du har goda ekonomikunskaper och är väl insatt i de administrativa uppgifter som ingår i en kyrkoherdes roll.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig, en andlig erfaren ledare, som möter människor med lyhördhet, respekt och utan prestige.
Din förmåga att skapa struktur och tydlighet är god och du tar tillvara alla dina medarbetares kompetenser. Du skapar en fin laganda och förmedlar arbetsglädje, kraft och energi. Du deltar aktivt i arbetet och leder genom att vara en förebild.
Vidare är du en god kommunikatör som på ett pedagogiskt vis kan motivera och inspirera andra.
Du känner dig trygg i vår strävan att vara kyrkan i bygden som vårdar traditioner och samtidigt arbetar kreativt med utvecklingsarbete. Här finns mycket god verksamhet att bygga vidare på och ett uppskattat rikt musikliv.
Tjänsten förutsätter B-körkort då avstånden är stora i vår församling.
I vår församling finns möjligheter till ett rikt friluftsliv och föreningsverksamhet. Är du intresserad av naturen, skogen och fjällen då kommer du definitivt till rätt plats.

Passar du in på denna beskrivning och vill vara med och utveckla vår församling för framtiden?
Frågor kan ställas till Kyrkorådets ordförande Jörgen Norén 070-37 57 284

Vi ser fram emot din ansökan.
Ansökan skickas till malung.forsamling@svenskakyrkan.se