Lunds församlingar

Sju församlingar utgör Lunds pastorat.

Lunds domkyrka

Lunds domkyrka är Sveriges mest besökta kyrka. Den 900 år gamla Domkyrkan erbjuder sina besökare en unik vandring i tid och rum. Se det fantastiska astronomiska uret som byggdes för 600 år sen eller hälsa på jätten Finn i kryptan. Kyrkan är öppen dagligen och har guidade visningar.

Lunds Allhelgonaförsamling

Välkommen till Lunds Allhelgonaförsamling! Du är alltid välkommen - in på våra mässor, konserter... - att vara en del av allt som händer - att ta en paus från vardagens stress hos oss

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Lunds östra stadsförsamling

Välkommen till Lunds östra stadsförsamling. Du är välkommen till någon av våra fyra kyrkor och tre församlingshem för att fira gudstjänst, sjunga i kör, träffa andra som precis blivit föräldrar och mycket annat.

Helgeands församling

Helgeands församling vill vara en öppen gemenskap som kännetecknas av kontinuitet, igenkännande och tillhörighet. Gudstjänstlivet präglas av delaktighet och i centrum står söndagens högmässa.

Norra Nöbbelövs församling

Strävar att vara en öppen kyrka, en församling i mångfald med människors lika värde i fokus. I församlingen finns Norra Nöbbelövs kyrka och församlingsgården Nöbbelövsgården. Norra Nöbbelövs församling är en av sju församlingar i Svenska kyrkan i Lund.

Sankt Peters klosters församling

Sankt Peters klosters församling bär spår av det klosterliv som en gång levts i församlingen. Bönens eftertanke och stillhet tillsammans med barnens lekfulla frihet utgör stommen i vårt församlingsliv.

Torns församling

Torns församling finns där landsbygd möter stad och tradition möter utveckling. Församlingen vill vara en nära, varmt välkomnande församling, förankrad i kristen tro, som möter människor i livets vardag och högtid. En lyhörd församling som svarar upp mot församlingsbornas behov av att mötas och att fira gudtjänst i varierande sammanhang, med olika innehåll och med hög delaktighet.