Gudstjänstgrupper

Varje söndags högmässa förbereds av en gudstjänstgrupp. Gruppen träffas tillsammans med präst på tisdagskvällen i veckan före den söndag man tjänstgör.

Söndagens högmässa är puls och centrum; en kraftkälla som ger live till församlingens verksamheter; ett nav kring vilket församlingslivet rör sig och en sändning ut i världen.

Ur församlingsinstruktionen för Helgends församling
Det är gudstjänstgrupperna i Helgeand som bär församlingens högmässa och gör den till det den är. I församlingen finns fyra gudstjänstgrupper som tar ett särskilt ansvar för söndagens högmässa. På tisdagskvällen kl 18 i veckan innan söndagen då gruppen tjänstgör träffas vi i församlingshemmet för att fördela uppgifterna och föra ett samtal om söndagens texter.

Gudstjänstgruppernas uppgifter är bland annat att förbereda kyrkkaffet, att bära kors, ljus, bröd och vin i processionen. Det är även att läsa den gammaltestamentliga texten och episteltexten, ta upp kollekt och dela ut nattvard. Någon i gruppen har i uppgift att förbereda och be kyrkans förbön. På tisdgskvällen läser vi igenom söndagens texter och det brukar bli ett fint samtal kring dem. Vi hjälps åt att fundera på vad vi behöver be för i vår församling och i världen. Vi samlar helt enkelt förbönsämnen åt den person i gruppen som har till uppgift att förbreda förbönen. På så sätt är förbönen verkligen församlingens förbön.

Är du nyfiken och vill vara med i en gudstjänstgrupp? Varmt välkommen att höra av dig till ola.fornling@svenskakyrkan.se, församlingsherde.

Det finns även fler uppgifter i våra gudstjänster för frivilliga.

vaktmästare

I Helgeand tjänstgör ideella vaktmästare i högmässan varannan söndag. Vaktmästeriet på onsdagens kvällsmässa bärs helt av frivilliga medarbetare. Uppgifterna är att ställa fram och förbereda allt, ringa i klockorna och se till att allt blir återställt efteråt. Våra ideella vaktmästare gör ett ovärderligt arbete för församlingen.

försångare

Försångaren är en person som tycker om att sjunga. I vår högmässa finns återkommande stycken där en del verser sjungs av försångaren, likväl som en del psaltarpsalmer. Under nattvarden sjunger vi taizesånger och då sjunger försångaren stämmer eller verser när sådana finns.

instrumentalist

Spelar du ett instrument och vill göra det i vår högmässa? Då kan du bli en av våra instrumentalister som lyfter musiken med stämmor i psalmsången och i taizésångerna. Du väljer själv om du vill spela mycket eller lite och planerar gudstjänsten tillsammans med vår organist.

Ledare för barnens gudstjänst

Barnen firar sin egen gudstjänst i församlingshemmets lekrum. Det är sång, pyssel, lek och dagens bibelberättelse. Vill du bli en av ledarna? Kontaktaannica.forssell@svenskakyrkan.se, församlingspedagog.