Foto: Emma Dahlbäck

Samiskt konfirmationsläger och samisk konfirmation 2024

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen du som har anmält dig till samiskt konfirmationsläger 14 – 28 juni och konfirmationsdag 29 juni 2024.

Datum för lägret
Lägret startar fredag kväll 14 juni och pågår till fredag eftermiddag 28 juni.

Konfirmationsdag
Lördag 29 juni 2024.

Plats för lägret
Saxnäsgården, Saxnäs.

Förläger
Förläger arrangeras i Tavelsjö och Älvsbyn under april 2024.

Information
Fortlöpande information skickas främst via e-post till dig som anmält dig och till dina vårdnadshavare.

Intyg för ledighet från skola
En del skolor i Sverige får sommarlov först 19 juni 2024. Om du behöver ett intyg för att ta ledigt från skolan kontakta: Sofia Strinnholm, sofia.strinnholm@svenskakyrkan.se

Lägerledning

Sofia Strinnholm, stiftsadjunt och samordnare för samiskt konfirmationsläger.
Nils-Johan Labba, lägerchef. Tfn: 070-513 00 94.
Samuel Hellgren, stiftsadjunkt och konfirmerande präst.

Slutrapport för samiskt konfirmationsläger

2023 pausade Luleå stift det samiska konfirmationslägret och startade ett utvecklingsarbete för att se över koncept och utveckla det samiska konfirmationarbetet. En arbetsgrupp tillsattes och här kan du läsa deras slutrapport (pdf).

Vill du bli ledare för samiska konfirmander?

Vi söker dig som vill vara med som ledare på det samiska konfirmationslägret. Rutinerad eller ny, välkommen att höra av dig!

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.