Foto: carlstromphotography.com

Vigsel

Välkomna att gifta er eller få ert äktenskap välsignat i Svenska kyrkan i London!

I Svenska kyrkan i London kan ni gifta er eller få ert borgerligt ingångna äktenskap välsignat. Det gäller både samkönade och två-könade äktenskap/välsignelser.

Varje vigsel/välsignelse är en påminnelse om att all kärlek har sitt ursprung i Gud och att kärleken mellan två människor är en gåva från Gud. Ur den kärleken kan vi få ledning och kraft i våra relationer.

Det finns en given ordning för vigsel och välsignelse över ingånget äktenskap i Svenska kyrkan, som vi följer, men det finns också utrymme för egna önskemål vad gäller musik, psalmer och andra texter än de givna. I samråd med musiker och präst kommer vi överens om sådant.

Vigseln/Välsignelsen över ingånget äktenskap sker på svenska, men finns önskemål, kan det även ske på engelska, eller svenska och engelska blandat.

OBS! Vi har endast tillstånd viga/välsigna i vårt eget kyrkorum i UIrika Eleonora kyrka , och kan inte förrätta vigseln hemma hos någon eller på annan plats.

Vem kan gifta sig i Svenska kyrkan i London?

Svenska kyrkan i London lyder under engelsk lag, vilket innebär att man endast kan gifta sig här om man är bosatt i Storbritannien.

Ni behöver en så kallad ”Marriage schedule”, en form av hindersprövning.  Kontakta ert lokala ”Registration Office”, för att få mer info om ”Marriage Schedule” och regler för vigslar. I denna process kan det hända att ni får frågan om ni tillhör vår kyrka. Det här kan ta några veckor, så kontakta dem i god tid.

Om ni vill gifta er i Svenska kyrkan i London, förutsätter vi att ni är, eller blir,  medlemmar i församlingen, vilket inte är samma sak som medlem i Svenska kyrkan i Sverige. Se information här

Om ni är bosatta i Sverige, kan vi erbjuda välsignelse över ingånget äktenskap. Det innebär att ni först gifter er borgerligt i Sverige (kontakta er kommun), och sedan har ni en välsignelsegudstjänst här. Det är en gudstjänst som är mycket lik en vanlig vigsel, men den har ingen juridisk giltighet.

Vem kan få välsignelse över ingånget äktenskap?

Välsignelse över ingånget äktenskap kan alla par få. Det som behövs är ett intyg på att ni är gifta, som ni visar upp för prästen.

Bokning

Ni bokar tid för vigsel/välsignelse över ingånget äktenskap genom att mejla office@swedishchurch.com

Vi erbjuder tider på lördagar klockan 13.15 eller 15.

Vi vill inte boka in vigsel/välsignelse tidigare än 9 månader i förväg. Detta för att vi behöver planera församlingens verksamhet först, så att vi vet om den önskade tiden är möjlig.

Summer

Under sommaren tar vi emot bokningar av vigsel/välsignelse över ingånget äktenskap i juni och juli, men kan tyvärr inte erbjuda bokning av våra lokaler för mottagning efteråt.

Under augusti kan vi tyvärr inte ta emot några bokningar för vigslar/välsignelser över ingånget äktenskap.

Kostnader

Avgiften för vigsel/välsignelse över ingånget äktenskap är £500, förutom medlemskapet i Svenska kyrkan i London.

I avgiften ingår kyrka, präst, organist och vaktmästare samt vigselbevis/välsignelsebevis på svenska och engelska.

Betalning

Betalning sker gärna via vår betalsida. Betala här

Avgiften och medlemsavgiften behövs, eftersom Svenska kyrkan i London inte får in medel till församlingen på samma sätt som i Sverige, och för att vi bekostar en stor del av vår verksamhet och vår kyrkobyggnad själva.

Samtal inför vigsel och välsignelse över ingånget äktenskap

Den präst som kommer att viga /välsigna er, kontaktar er innan för ett samtal. I samtalet går vi igenom ordningen, psalmer och musik, fördelar uppgifter och pratar igenom era önskemål inför vigseln/välsignelsen.

Samtalet kan ske digitalt eller i kyrkan.

Ingångs- och utgångsmusik samt två-tre psalmer ingår i gudstjänstmusiken.

För förslag och inspiration, kontakta vår organist: Fredrik Karlsson, organistfredrik@swedishchurch.com.

Organisten kan ibland också vara behjälplig med att förmedla kontakter till solister och musiker i London, om så önskas.

Bokning av lokal

Det går att hyra lokal för mottagning eller bröllopsfest, om så önskas.

Vill ni veta mer, kontakta vår husmor: housekeeper@swedishchurch.com eller fråga samtidigt som ni bokar på office@swedishchurch.com

Annat som är bra att veta

Fotografera, filma eller streama vigseln/välsignelsegudstjänsten är tillåtet, men tänk på att vara så diskret som möjligt och meddela gärna alla närvarande att så sker.

Det tar tid att köra eller ta sig fram i Londontrafiken, så var gärna ute i god tid!

Efter vigseln/välsignelsen

I Svenska kyrkan i London finns det plats för att växa i gemenskapen – i vardag och fest.

Läs mer här på hemsidan om våra aktiviteter, grupper och gemenskapstillfällen.

Du är alltid välkommen att komma till caféet för att fika och till kyrkan för en stilla stund, när det är öppet!

Vill du fördjupa dig mer om vigsel/välsignelse över ingånget äktenskap kan du läsa mer här. Tänk dock på att det kan vara vissa andra förutsättningar hos oss, än i en församling i Sverige. Mer information om vigsel/välsignelse över ingånget äktenskap utomlands finns här.