Dit du går, går också jag, och där du stannar, stannar jag.
Ruts bok

När två människor ser på varandra i kärlek finns möjligheten att gifta sig i Svenska kyrkan. Ett kyrkligt bröllop kan vara stort med många gäster eller litet och informellt med bara två vittnet.

Ni planerar er vigsel tillsammans med prästen som kontaktar er i god tid innan vigseln. Genom val av texter, musik och psalmer sätter ni er personliga prägel på ert bröllop. Våra kyrkomusiker hjälper er gärna när ni har frågor om musik.

En vigsel innehåller alltid två till tre psalmer samt instrumental musik i början och slutet. Utöver detta kan ytterligare musik förekomma i form av solosånger eller extra musikstycken. I Lomma kyrka vill vi uppmuntra och värna den levande musiken. Inspelad musik kan förekomma i samband med vigsel men ersätter inte orgel- eller pianomusik vid in- och utgång.

Det kostar ingenting att gifta sig i Svenska kyrkan men minst en av er måste vara medlem. Ni behöver också ha en godkänd och giltig hindersprövning som utfärdas av Skatteverket. Hindersprövningen är giltig i fyra månader och lämnas i god tid till vigselprästen.

I Lomma kyrka erbjuder vi vigsel främst på lördagar.

Välkommen att boka genom att ringa pastorsexpeditionen på tel. 040-416120.

Har ni frågor om vigsel går det alltid bra att kontakta någon av församlingens präster.

Brudkrona

Brudkronan skänktes till Lomma församling 1946 som en gåva till Lomma kyrka. Kronan skänktes av Flickscoutkåren genom kårledaren Elsa Nilsson. Brudkronan lånas ut till vigslar som äger rum i Lomma kyrka. Vill ni låna den? Berätta vid bokningen av er vigsel.

Läs mer om vigsel på Svenska kyrkans gemensamma webbsida.