Foto: Ljungby pastorat

Annerstads kyrka 200 år

2024 firar Annerstads kyrka 200 år och det uppmärksammas med flera aktiviteter under hela året. Med utgångspunkt från vår historia tar vi sats inför framtiden. Välkommen att fira med oss!

4 februari kl 11

Gudstjänst i Annerstads kyrka för alla tre församlingarna Angelstad, Annerstad och Torpa. Angelstads och Torpas kyrkokörer medverkar.
Präster: Axel Fors och Mattias Fjellander. Inledning av 200 års-firandet.
Efteråt är det fest i kyrkskolan med bl a tidigare tjänstgörande präster/diakoner
i församlingen.

10 mars kl 17

Gudstjänst i Annerstads kyrka, Fjellander.
Efter gudstjänsten är det fika och föredrag i kyrkan: ”Varför byggde de kyrkan sådan?”, Teol doktor Peter Bexell visar och berättar.

14 april kl 17

Gudstjänsti Annerstads kyrka, Fjellander.
Efter gudstjänsten är det fika och föredrag i kyrkan: ”Hållen Ert nybygda Tempel heligt.” Biskop Esaias Tegnérs invigning av Annerstads kyrka. Föreläsare: Docent Barbro Wallgren Hemlin.

27 april kl 9

Friluftsgudstjänst vid Trollasjö, Fjellander. Medtag kaffekorg.

30 april kl 19

Valborgsmässofirande med brasa på kyrkbacken. Körmedverkan, kaffe och korv. Vårtal av Mattias Fjellander. Möjlighet att se nya meditationsplatsen.

9 maj kl 8

Gökotta vid hembygdsstugan i samarbete med hembygdsföreningen.
Sillfrukost.

20 maj Annandag pingst kl 18.30

Högmässa i Annerstads kyrka, Fors och
Fjellander.

16 juni till 30 juni Sommarkyrka

Daglig andakt i Annerstads kyrka.
Mer information om programmet kommer
senare.

19 och 26 juni kl 19.

Musik i sommarkväll i Annerstads kyrka.

25 augusti kl 14

Gudstjänst på Annerstads kyrkogård, Fjellander. Invigning av meditationsplatsen.
Servering av ostkaka. Berättande kyrkogård med Kyrkogårdsförvaltningen.

14 september

Annerstads församling ordnar resa för hela pastoratet till Kungälv.
Lunch på Nordiska folkhögskolan, visning av Kanarpsgården (gamla prästården i Kanarp) Studiebesök på Nordisk Östmission i Solberga.

29 sept kl 17

Gudstjänst i Annerstads kyrka, Fjellander.
Vi tittar på några av kyrkans inventarier tillsammans med dem som låg bakom att de kom till kyrkan.

12 okt kl 18

Musik vid helgsmål i Annerstads kyrka.
Sång av Karin Fjellander. Andakt med Mattias Fjellander.

16 nov kl 17

Kura skymning i Kyrkskolan. Berättelser och tankar om församlingens historia och framtid. ”Vad har Annerstads församling betytt för mig?” - ”Framtidsvisioner”. Församlingsmedlemmar berättar. Kom och bidra med dina tankar!

8 dec kl 17

Gudstjänst vid Eva Spångbergs bilder i Annerstads kyrka. Docent Christian Braw berättar: Förkunnare i trä.