Domkyrkan

Linköpings domkyrka

Domkyrkan har dominerat stadsbilden i över 800 år. Med sina 110 m i längd och 107 m höga torn fortsätter den att imponera. Redan på 1100-talet stod här en föregångare, en romansk basilika som var ungefär en tredjedel så stor som nuvarande kyrkobyggnad. Den nuvarande kyrkobyggnadens utformning har tillkommit i etapper med början under 1200-talet. Byggnationen avstannade vid flera tillfällen och färdigställdes först under 1400-talets senare del. Tornet tillkom på 1750-talet efter ritningar av arkitekt Carl Hårleman. Vid en omfattande restaurering under 1800-talet fick tornet sin nuvarande nygotiska utformning. Kyrkan är traditionellt orienterad i östvästlig riktning. Den är uppförd av kalksten med strävpelare samt spetsbågiga fönster- och dörröppningar. Huvudingången är via tornet i väster, men ingångar finns även på de södra och norra sidorna. Läs mer om Domkyrkan.

Eva Nyström Tagesson vid en gravtumba i domkyrkan

Med kulturarvet som uppdrag

Som tioåring smög Eva Nyström Tagesson med ficklampan i hand in i Domkyrkan för att lysa ner i gravtumban i Nicolauskapellet. Idag är hon kyrkoantikvarie på Länsstyrelsen och brinner för våra kyrkor och vårt kulturarv.

– Vi blir nog aldrig klara!

Många har säkert gått förbi domkyrkan och undrat om arbetet med fönstren som aldrig tycks ta slut. Möt Stefan Gullberg som arbetar med renoveringen.